Striden rundt luftambulansetjenesten i nord er historien om en varslet skandale.

Allerede 9. februar kunne Altaposten avdekke den svært alvorlige situasjonen som var under oppseling for flyambulansen. Innholdet i denne nyhetsreportasjen burde vært mer enn nok til at politiske myndigheter burde engasjert seg sterkt for å forebygge krisen — og sørget for at liv og helse ikke ble satt i fare med anbudsovergangen.

Det er ingen automatikk i at et profesjonelt foretakssystem besitter all verdens klokskap, og at politkerne skal slumre seg gjennom alt som har med drift av helsevesenet å gjøre. Men det er bare så sørgelig at varselet i februar, med flere oppfølginger fra Altaposten og andre medier i nord, ikke ble tatt på tilstrekkelig alvor. Heller ikke av helseministerens eget parti. Pilotflukten fra Lufttransport var allerede godt kjent, blant annet at mange av pilotene ble rekruttert av flyselskapene.

Først sist lørdag tok helseminister Bent Høie (Høyre) turen til Tromsø og kunne da konstatere at situasjonen var langt mer alvorlig enn man kunne tenke seg. Det er mulig, men Høie burde vite at situasjonen allerede var alvorlig da Babcock tok brudd i forhandlingene.

Nå går debatten om den nasjonale luftambulansetjenesten bør settes ut på anbud, eller være en ren offentlig oppgave. Bjørnar Moxnes (Rødt) vil stoppe luftambulanse-krisen i Nord-Norge ved å kaste ut den nye operatøren Babcock og la helsevesenet overta fly-driften. Det er uansett ingen tvil om at det er gjort en elendig jobb i anbudsdokumentene, hvor pris har kommet før kvalitet.