Det er en «never ending story», og den dukker opp hver eneste vår. År etter år. Skal det aldri ta slutt? Tydeligvis ikke.

Det handler selvsagt om veiene, og det er nettopp i vårløsninga vi med all tydelighet får se hvilken elendig tilstand mange av veiene i nord befinner seg i. Og det er ikke bare snakk om korte veibiter i grisgrendte strøk. Det er ofte sterkt trafikkerte fylkesveier som er i så dårlig teknisk tilstand at det ikke er å fatte.

Harstad Tidende har oppfordret våre lesere til å bli med å finne den dårligste veien i regionen, og flere kandidater er blitt nominert. Blant annet viser bilder av veien mellom Møkkeland og Sollia at det mildt sagt står dårlig til nå i vårløsningen. Det bekreftes også av andre bilder, blant annet fra Toftabakken og fra Berglundveien på Bergseng. Tidligere har Harstad Tidende også skrevet om langt mer trafikkerte veier med asfaltdekke som er i så dårlig forfatning at de i ytterste konsekvens utgjør en sikkerhetsrisiko. Dette i tillegg til å kunne påføre bilparken betydelige skader. Denne virkelighetsbeskrivelsen bekreftes også av byens drosjesjåfører, som mener at det skal godt gjøres å unngå asfaltkrater på veiene nå om dagen.

Selvsagt må mye av dette tilskrives vårløsningen, og det er i rettferdighetens navn ikke riktig å i et hvert tilfelle rope på, og skjelle ut, ansvarlige veimyndighet. Men i noen tilfeller er det likevel berettiget å rette søkelyset på veier som år etter år står på verstinglisten. Hvorfor blir det ikke gjort noe, spør beboere og bilister som daglig får kjenne på manglende veivedlikehold. Spørsmålet er godt - og det er legitimt.

Derfor er det heller ikke rart at beboere og veifarende langs disse strekningene lar seg provosere kraftig av lovnader fra politikerne om at det skal «lukte asfalt» i hele fylket, eller statistikker som viser at det «aldri før» har blitt satset så mye på nye veier og veivedlikehold i Norge.

Da statsbudsjettet for 2018 ble lagt frem, uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen: - Regjeringen fortsetter den sterke satsingen på norske veier. Igjen øker vi bevilgningene for å sikre mer ny vei. Samtidig sørger vi for at vedlikeholdsetterslepet samlet sett reduseres. Tar Solvik-Olsen seg en prat med brukere av de verste strekningene i harstadregionen, får han en helt annen virkelighetsbeskrivelse.