Onsdag morgen skjedde det igjen. En yrkessjåfør har problemer med å komme forbi en syklist i veibanen, denne gangen i Kongsveien, og irritasjon oppstår for begge. I dette tilfellet var det en buss, men også andre yrkessjåfører føler seg hindret av syklister. På den andre siden mener noen syklister at yrkessjåførene ikke alltid gir dem nok plass.

Tillitsvalgt ved Boreal Buss, Steinar Olsen, sier at mange er flinke.

– Men noen syklister ser ut til å være i veien for å vise seg fram. På enkelte steder er det et kjempeproblem når syklistene ikke gir plass. Jeg kjører mest i distriktet, og på Kvæfjordeidet blir det ofte irritasjon. Når du kjører bak en sykkel som er på tur opp Gårabakken i gangfart, men som ikke gir plass, blir det vanskelig. Det er ikke bare å dra på i en buss og komme raskt forbi. Det håper jeg syklistene kan tenke mer på. På veier som er svingete og uoversiktlige, kan vi ligge bak lenge, sier Olsen.

Kan bli farlig

Harstad Tidende har snakket med flere transportselskaper i regionen, og alle melder at de ønsker et bedre forhold mellom dem om syklistene.

– Noen vet at de har rett til å kjøre midt i veien, og gjør det. Jeg frykter at det kan skje ulykker hvis det er glatt. Det farligste er når syklistene kjører forbi oss på høyresiden mellom fortau og bil. Dette har ført til ulykker andre steder i landet, sier Einar Are Erlandsen i Erlandsen Transport.

Les også: Å hevde sin rett (plussak)

Han håper at både sjåfører og syklister kan gi hverandre nok plass.

– Bruk gang og sykkelsti hvis du kan. Jeg tror det blir bedre i byen når Harstadpakken er ferdig, sier han.

Erlandsen forstår at de som trener på fart og ritt er på veien, og at man ikke kan ligge i 60 kilometer i timen på gangstiene.

– Men matpakkesyklistene, som ikke har fart av betydning, kan godt kjøre på stiene. Selv hadde jeg ikke turt å sykle i tungt trafikkerte gater, sier han.

Veitrafikkloven

Tillitsvalgt ved Boreal Buss, Edvin Langstrand, ber alle parter om puste med magen.

– Ta det med ro, så berger vi liv og stumper.

Han henviser til Veitrafikklovens paragraf 3.

– Der står det at man skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom slik at det ikke oppstår fare – og at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Han har sluttet å irritere seg over syklistene.

– Jeg har holdt på så lenge at jeg har sluttet med det. Vi må ta hensyn til det som møter oss på veien uansett. Syklistene bør likevel vite at vi har lange og store kjøretøy. Det kan gå vinter og vår før vi klarer å kjøre forbi. Hvis noen sykler i 10–15 kilometer i timen, kan de godt flytte seg opp på fortauet, sier han.

En ansatt i et annet transportfirma, som ikke ønsker å bli nevnt med navn, sier at han var med i et prosjekt tidlig på 2000-tallet som het «Venner på veien».

Råd til syklistene

Prosjektet kom i stand på grunn av stadig flere konflikter mellom sjåfører og syklister.

– Det var så ille at det i et tilfelle kom dødstrusler. Da møttes sylkister og transportnæringen. Effekten var god, men nå kan det se ut til at en ny generasjon er på veiene.

Hans ønsker til syklistene er at de er forsiktige med å kjøre flere i bredden.

– Og når det kommer trafikk fra fergene bør de kjøre ut på avkjøringene og slippe folk forbi. Jeg ber ikke om at man skal slutte å sykle, men vise velvilje. Det samme sier jeg til sjåførene. Møter man aldri velvilje oppstår det et irritasjonsmoment.

Finn Håker i Harstad Taxi sier at det har vært flere nestenulykker.

- Jeg har opplevd sykkel i 30 kilometer i timen over et gangfelt. Det er med syklister som bilister, noen er veldig flinke. Andre har noe å lære, sier han.

SELJESTADVEIEN: 18 syklister dro forbi vår fotograf som var på stedet rundt 15 minutter onsdag ettermiddag. Bare én syklet i veien. Foto: Andreas Isachsen