Skrevet av Jan Meyer (Venstre), kommunestyrerepresentant i Kvæfjord

Regjeringen og kommunene gjennom sin organisasjon KS har gjort sine valg som vil få konsekvenser. Noen av disse konsekvensene ser vi allerede.

Signalene fra utdanningsinstitusjonen er at det mangler søkere til 30 prosent av studieplassene i lærerutdanningene i Norge. På lang sikt er dette resultatet av Regjeringen og KS sine prioriteringer.

Skolene rundt oss mangler 15–20 prosent lærerutdanna personell. Dette er også en utfordring i Kvæfjord. Dette må være et signal til våre politikere i kommunene neste gang slik at mangelen på godkjente lærere prioriteres, og signalene fra politikerne som styrer skolene må sørge for at disse signalene når det sentrale KS.

Lærerstreiken hadde sitt grunnlag i manglende verdsetting av det arbeidet lærerne bidrar med i arbeidet for våre barn og ungdommer i skolene våre. De offentlige skolene eies og styres av Norges kommuner og fylkeskommuner.

Skolene mangler også en kompetanse til å møte all med individuelle tilrettelagte tilbud som loven så smukt sier, vedtatt av Stortinget. Nå mangler den viktige spesialpedagogiske kompetansen i direkte spesialpedagogisk arbeid med barn med store behov for bistand. Arbeidet gjøres i dag i stor grad av personell uten bakgrunn i faglig kompetanse på fagområdet. Dette faglige arbeidet er svært viktig for den enkelte elev med sine spesielle behov.

Som politiker i kommunestyre for Venstre ser jeg på skolen som en særlig viktig institusjon i kommunene. Skolen skal ha høy faglig kompetanse, men jeg ser at kommuner og statlige direktorater pålegger lærere stadig økte oppgaver som går ut over den sentrale oppgaven som er å bidra til god læring og trivsel for barn og ungdom. Det samme gjelder utfordringer i barnehagene.

er tiden inne for å prioritere og verdsette lærere i skole og barnehage. Mange med denne utdannelsen vil være ettertraktet både i privat og annen offentlig sektor. Da vil lønna og arbeidsoppgavene ha betydning i valg av utdanning. Lønn er et signal om verdsetting, og bidrar til rekruttering. Da fortjener våre barn og ungdommer den beste kompetansen.