Skrevet av: Monica Mathiassen, 7. kandidat, Harstad Høyre

Det virker som et forhastet vedtak i kommunestyremøtet 23. februar om å legge ned Visit Harstad– på kun to dagers varsel. Kommunen tar midlertidig over ansvaret, og takket være et tilleggsforslag fra Høyres ordførerkandidat Nina Dons-Hansen ble det heldigvis også vedtatt at det skal settes ned ei arbeidsgruppe, hvor reiselivsaktører selv er involvert for å stake ut kursen videre.

Hvordan skal vi etablere Harstadregionen som en reiselivsdestinasjon, nasjonalt og internasjonalt, hvis vi ikke har lyktes til nå? Regioner rundt oss har jobbet langsiktig og strategisk for å oppnå den posisjonen de har i markedet i dag, hvor en samlet reiselivs- og opplevelsesnæring blomstrer.

Så hvem kan vi inspireres av? Arctic-365, er et stort nordnorsk reiselivsnettverk bestående av over 100 medlemsbedrifter. Bedrifter i nettverket har siden 2011 jobbet sammen om bl.a produktutvikling, innovasjon, markedsutvikling, distribusjon og kompetanse. Sammen iverksetter de felles tiltak i kriser som under covid-19, og møter mulighetene som skapes innen digitalisering og bærekraft. Både Visit Harstad og Arcticoncepts er registrert som medlemsbedrifter av klyngen, men strategien til klyngen har vært å skape trafikk til Tromsø, og deretter spre turistene ut over landsdelen. Så hvorvidt dette har gagnet regionen vår er jeg usikker på. Det primære nedslagsfeltet til klyngen er i aksen Tromsø-Alta, hvor vi vet reiselivsnæringen har vokst enormt de siste årene. Arctic-365 har definert deres tre suksesskriterier som: 1. En klynge eid av bedrifter, styrt av bedrifter, 2. Prosjekter og tiltak er definert av bedriftene – basert på deres behov, 3. Balanse mellom kortsiktige og langsiktige gevinster.

Vi må lære av de som har lyktes. En reiselivssatsing må springe ut fra reiselivsaktørene – med kommunen som tilrettelegger og støttespiller, men ikke som drivkraft. Vi kan ikke forvente at kommunens administrasjon skal løse alle oppgavene. Dette er en kanonmulighet for reiselivsbedriftene i regionen vår til å få hendene på rattet selv, til en felles, langsiktig satsing som setter Harstadregionen på kartet. Heldigvis har vi offentlige tilskuddsordninger for felles utviklingstiltak, som bedriftsnettverksordningen hos Innovasjon Norge, som forøvrig også var den spede begynnelse for Arctic-365 som kan kickstarte denne satsingen.

Så, kor skal vi reis?