Besøker du D.E. Turner & Co i småbyen Mooresville i North Carolina, treffer du Jack. Siden 1946 har 85-åringen stått bak disken.

I hyllene har han det meste. Alt fra lokalprodusert mat til jernvarer og antikviteter. Butikker kommer og går, men Jack består. Det er sjel, det er lokalhistorie, og det er unikt. Og kundene elsker det.

«Go back in time and spend some money with a local store», skriver en av dem på nettet.

På Agenda Nord-Norge i Bodø i november, fikk vi presentert «Vi som elsker Nord-Norge». Det handler om å verne om den nordnorske Jack; å skape en holdningskampanje som i løpet av fem år skal øke lønnsomheten i nordnorsk næringsliv, gjennom å oppfordre nordnorske forbrukere til å bli flinkere til å handle i nord. Er vi det

Det er all grunn til å elske Nord-Norge mer. Nordmenn bruker 10.700 kroner på julehandelen i år, ifølge prognoser fra Virke. Noe av pengene blir igjen regionalt, men de havner også nasjonalt og globalt. Det er ikke galt, men hva med å tenke mer lokalt?

Når du handler nordnorsk, er du ikke automatisk en del av bunnlinja til et konsern. Du bidrar til at en lokal bonde fortsatt kan lage ost fra gården sin, at en designer fortsatt kan selge lokalinspirerte klær og at en lokal forfatter eller artist fortsatt kan jobbe fra nord. Kjøp lokalt, spis lokalt, bruk pengene lokalt og nyt lokalt. Da blir verdiskapningen lokal.

Utenfor Oslo Børs står en statue av Merkur, som er guden for handel i gresk mytologi. Med vingehatt og vingesko svever han høyt over Børshagen, klar til hurtig innsats for handelens folk. I Roma ble det i sin tid reist et tempel til beskyttelse for byens handelsmenn. Fokuset på forretninger har dype røtter. Hvordan står det til hos oss?

Å tenke lokalt er ikke smalt, men personlig og originalt. Til jul kan en lesehest få boka «Sterke krefter» av Ingjerd Tjelle fra Vadsø. Paret med ny leilighet på Kvaløya kan trenge et nordlysbilde fra nabolaget, for eksempel fotografert av Bjørnar G. Hansen. Din matglade venn blir nok glad for et fenalår fra Lofotlam eller Lyngenlam. Kanskje tørkakjøtt fra Hjerttind Rein? Violet Road blir sjelden feil.

Når du handler lokalt til jul, så beskytter du lokale arbeidsplasser, miljøet og lokalt entreprenørskap. Som landsdel bevarer vi vår unikhet. For hver gang noen må legge ned sin lokale bedrift, blir vi mer strømlinjeformet. Det blir mindre fra nabolaget og mer fra fabrikk. Til sist mindre genuint nordnorsk å være glad i.

Mooresville har en stille handlegate. Spør du Jack om hvorfor bedriften fortsatt eksisterer etter 115 år, får du unikhet og ekthet til svar. Og slik vil det også forbli.

As long as I’m living, we’re not gonna change…

Tenk om vi med ei nordnorsk handlevogn sa det samme?

Willy Ørnebakk, fylkesråd for helse, kultur og næring i Troms (Ap)

Tenker du over hvem du støtter i julehandlelen? Si fra her eller på Harstad Tidendes Facebook-side.