Av: Ole Bjarne Amdahl

Noen tror at en skole er kvitt de indre problem, når man flytter inn i en ny bygning. Dessverre flytter nissen med på lasset. En av disse nissene, som dessverre ikke blir igjen i den gamle skolebygningen, er mobbing av medelever.

Er det mulig å få redusert mobbing og innføre virkningsfulle tiltak som styrker band mellom elever i skolen? Vegen å gå er å ansvarliggjøre den enkelte elev og å gjøre sosial brobygging til sak nr. 1 i skolen. Dette kommer ikke av seg selv, men må dyrkes fram bevisst av lærere. Det må forventes og skapes en prestasjonskultur på området sosiale evner.

Da jeg som kontaktlærer hadde elevsamtaler med og uten foresatte tilstede, startet alltid vurderingsssamtalene med en gjennomgang av det sosiale temperaturnivået i klassen. Er det noen som føler seg utenfor i flokken? I så fall, hva har du bidratt med for å inkludere vedkommende? Blir alle akseptert til tross for sin særegenhet? På denne måten kan man redusere faren for at mobbesaker går under radaren. Rapporter fra dem som blir mobbet tyder på at mobbekulturen ikke tåler anderledeshet. Derfor må man i klassen dyrke egenarten og orginaliteten hos de ulike individ. Dette er noe som må innøves og læres på samme måte som andre ferdighetskrav.

En akseptkultur må skapes, der man dyrker ulikhet og gjerne premierer dem som tar seg av andre. Det er ikke feil å framheve en som har vært spesiell flink til å inkludere medelever. Et inkluderende miljø tåler å klappe for andre. Egoismen må aktivt bekjempes dersom man ønsker at alternative kulturer skal ha framgang. Noen har ikke denne ballasten med seg hjemmenfra, da bør skolen ta ekstra tak for å framelske sosiale ferdigheter.

Finnes det erting eller mobbing i det sosiale fellesskapet? Morsomheter mot en selv og småerting bør alle lære seg å tåle, dersom det ikke går på fokusere på handicap. Det er individuelt hva den enkelte tåler, man må lære seg hvor den enkeltes tålegrense er. Å kunne se på seg selv med et smil, bør alle unne seg. Da blir det liten grobunn for den krenkelseskulturen vi ser i dag, der intet blir tålt. Ungdom skal lære hverandre å kjenne. De skal også trenes til å bli robuste i en tøff verden. Systematisk mobbing i form av utestenging og uthenging skal aldri aksepteres.

Ved å starte en elevsamtale med å analysere den sosiale temperaturen og ansvarliggjøre hver elev til å bidra positivt til klassemiljøet, løftes dette til et statusområde og blir  like viktig som det å oppnå gode karakterer i fag. Alle har forutsetninger til å gi positive  bidrag og utmerkede resultat på den sosiale fronten, Her kan også de som  ikke er sterke i fag hevde seg. Det øker selvfølelsen, som er en kjerneverdi i skolen. På denne måten kan institusjonen skape «gagns mennesker», noe som er en skoles primære oppgave. Vi må danne den karakteren i elevene som strekker seg ut mot andre og som ikke har nok med seg selv.