Av: Tore Lund

Etter å ha lest innlegget i Harstad Tidende til Ola Skråndal fredag 3. mars samt en del kommentarer til #Besservissere# som vet alt, men ikke kommer med noen positive forslag har jeg lyst til selv å gi noen kommentarer.

Vi må for det første bli flinkere til å fremsnakke vår region her, og ikke bare finne de negative ting. Lurer på bakgrunn og motiv til Skråndal over å være så negativ i sin omtale av Harstad.

Jeg har erfaring som guide i Harstad, Narvik og Lofoten/Vesterålen i cirka 18. år, og har dermed fått en del inntrykk av hva turistene etterspør. Opplever på all min kontakt med turister her at de er svært begeistret over det de får oppleve her, både i våre kirker, Trondenes Historiske Senter og på Adolfkanonen.

Dessverre er vi her i Harstadregionen plassert midt mellom Bodø og Tromsø, og turisme hit kommer gjerne i konkurranse med fylkesmetropolene. Dette medfører bl.a. at det har vært umulig å få etablert Senjaforbindelsen. Troms og Finnmark fylke har i stedet satset på forbindelsen Andenes – Gryllefjord. Her må våre politikere trø til slik at vi får etablert Harstad – Senja-forbindelsen.

Når det gjelder turisme her, må vi ha følgende: Produkt som er etterspurt, markedsføring av produktene og ikke minst noen som kan formidle opplevelsen av hva vi ønsker turistene skal oppleve. Og så må de enkelte severdigheter være tilgjengelige for grupper.

Produkt:

Hva ønsker turistene å oppleve her. Her er et lite utvalg:

  • Om vinteren er Nordlyset et fantastisk salgsobjekt sammen med været – snø og is, og om sommeren Midnattssol.

  • Vår fantastiske natur. Naturen vi kan tilby her, står ikke tilbake for hva de kan oppleve rundt om andre steder her nord.

  • Vinter med sledekjøring og snøscooterkjøring.

  • Vår kultur og hvordan vi lever her opp nord for Polarsirkelen.

  • Dyre- og fugleliv

  • Samisk kultur

  • Fiske og fangst

Ja, dette er noe av hva som selger til de turistene jeg kommer i kontakt med. Så det er bare at noen vil satse på å utvikle salgbare produkter som turistene kan kjøpe. Men dessverre har vi jo en motkultur i Harstad som ikke er bra for turistutvikling. Mange gode forslag er stoppet av denne.

Markedsføring:

En aktiv markedsføring både på Internett, ved stands på messer og med noen som kan gi informasjon når dette ønskes. Her må det etableres en hjemmeside i kommunens regi som gir all informasjon om aktuelle ting for turister med link til de enkelte severdigheter ol.

Formidling:

Det er helt avgjørende for en god opplevelse at det er dyktige guider som kan formidle de enkelte severdigheter/opplevelser. Her har Harstad i mange år hatt et fortrinn med svært dyktige guider, men det trenges flere for å kunne ta seg av en eventuell voksende turiststrøm. Så det må igangsettes utdanning av nye guider.

Tilgjengelighet:

De produktene som selges, må være lett tilgjengelige for turister som kommer hit. Dessverre er ikke alle av dagens attraksjoner like godt tilgjengelige. Også her må det gjøres en innsats av våre politikere og av byens administrasjon.

Håper dette oppklarer litt hva som er ønskelig for å få til turisme her i området, og til alle Harstadværinger fremsnakk byen og distriktet. Legg vekk negativiteten. Har dere gode forslag, fram dem, slik at de kan vurderes og eventuelt realiseres.