Av: Frode Bygdnes, fylkestingsrepresentant Rødt

Troms fylke er inne på eiersiden i Harstadpakken. Bygging av rundkjøring i Harstadbotn og på Seljestad krever nytt kjøremønster i byen. For tiden kan en kjøre inn i byen på to veger. Det er hovedvegen med omkjøring nedom Sjøkanten, og det er Seljestadvegen. Men det er bare én veg ut av byen. Det er Seljestadvegen. Så står trafikken langs Seljestadvegen og langs alle sidevegene til Seljestadvegen. Det er trafikkaos i rush-tida fra cirka klokken 15.00 til 17.00 fra Harstad sentrum til Harstadbotn.

Det er elementært, for eksempel på bussen, at en må la de som skal av få gå ut før en slipper inn nye reisende. Men eier og utbygger av Harstadpakken eller trafikkoperatørene tenker ikke slik, at det må være lettere å komme seg ut enn inn. Operatør for bussene, busselskapet Torghatten, søkte Troms fylkestrafikk om å få innstille bussene i tidsrommet 3 til 5 på ettermiddagen. Bussene sto i den tida fast og kunne ikke rekke sine ruter med de komplikasjonene det medførte for passasjerer og sjåfører.

Derfor spurte i siste fylkestinget om trafikkaoset. Det jeg forsto av svaret var at fylkesrådet hadde godkjent busselskapet sin søknad om å innstille 20 ruter i den største rush-tida. Men å innstille bussene er jo det dummeste en kan gjøre. Da må flere ta bilen i bruk og trafikken korker seg enda mer. Tiltaket burde heller være å innføre gratis buss, sette enda flere busser inn i ruta og oppfordre og kanskje også innføre reguleringer til fordel for offentlig transport.

Jeg spurte fylkesrådet om de hadde tenkt på at innstillingene av disse 20 bussrutene langt på veg rammet spesielt skoleelevene som er avhengig av buss heim. Da blir skoledagen fort to timer lenger for dem med de uheldige konsekvensene det har for elevene. De elevene som ikke kan kjøre sjøl, får gjerne foreldrene til å komme og hente dem. Dermed får vi enda flere biler ut på vegen, og denne type skyss vil være både frem og tilbake, dobbelt så langt i rush-tida.

Problemstillinga tok jeg opp i både utdanningskomiteen og i fylkestinget som dagsaktuelt tema i muntlig spørretime. Det ble bare gitt et teknisk svar. Verken fylkesråd for kunnskap og integrering, Bjarne Rohde eller fylkesrådets nestleder Ronald Wærnes sine svar signaliserte at de tok ansvar for elevene. Jeg er direkte engstelig for hvor lite hensyn det her er tatt til elevene fra våre politikere. Det er ikke fritt for at en aner at argumentene om elevenes belastning under lærerstreiken er glemt nå da lønnsnemnd er satt i verk.

Fylkeskommunen har innført parkeringsavgift på skolene på Stangnes og på Heggen fordi elever og lærere ikke skal bruke bil, men buss. Og så fjerner en bussene som skal bringe dem heim? En må kunne spekulere på om det er politisk dumskap eller bare kommunikasjonssvikt mellom de forskjellige oppgaver hos eksisterende fylkesråder.

Også politikerne i Harstad kommune burde engasjere seg mer. Det er dårlig planlegging når en godtar mange andre prosjekt skal få begrense trafikken mens den mest kritiske fasen av Harstad-pakken pågår. Det mangler en helhetsplan, tydeligvis både for trafikkavvikling og for utbygging i Harstad.