Mer økonomi i skolen!

Hvis du kunne velge, ville du ha sikkerhet i en av de verste og vanskeligste tingene i voksenlivet?

Illustrasjonsfoto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix 

meninger

Leserinnlegget er skrevet av skoleelev Noah Heggstad i klasse 10 E ved Seljestad ungdomsskole. Klassen arbeidet med sjangeren debatt og leserinnlegg. Tre innlegg er stemt fram og tilsendt Harstad Tidende.

Eller lære en ubrukelig ting som du glemmer dagen etter? Det jeg snakker om er selvfølgelig personlig økonomi, noe du har 100 prosent garanti for å møte i livet, du har ikke engang bruk for en kilde for å si dette her. Du kommer til å møte økonomi i livet ditt uansett hva du gjør, verden er bygd rundt økonomi. Så hvorfor ikke lære det nå?

Jeg mener vi burde ha et fag i skolen der vi blant annet får lære om boliglån, billån, rente, kredittkort, inkasso, betaling av regninger, nettbank, altså personlig økonomi generelt. Jeg vil at økonomi skal bli et eget valgfag i tiende klasse sånn at vi får et innblikk og en viss kunnskap i det som møter oss etter hvert. Noe har allerede møtt oss, som for eksempel sparekonto og bankkort. Vi kommer nå etter hvert å bevege oss fra søtsaker og leker til større ting som moped, lettsykkel, firhjuling og etterpå bil.

«Skolen må gi elevene den kompetansen de trenger i møtet med samfunnet og arbeidslivet», sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H). Jeg og noen av mine medelever føler vi ikke får noe kompetanse på dette, i hvert fall ikke hittil. Det sies at personlig økonomi skal ligge under samfunnsfag, samt matematikk også. Jeg synes det blir for lite av det i begge. I matte lærer vi hvordan vi skal regne økonomi, men vi må få lært de forskjellige begrepene og hvordan vi kan håndtere det i livet.

Økonomi er et stort tema som bare kan dekkes med ordentlig arbeid, det er mye å ta fatt i hvis man skal få kontroll. I en undersøkelse om hva folk mener er viktigst i skolen står personlig økonomi høyest. Over åtte av ti foreldre i Nord-Norge mener dette er viktig, kun 17 prosent mener diktanalyse er viktig.

Det jeg prøver å si er ikke at diktanalyse er unødvendig, for det er det ikke. Diktanalyse går i hovedsak ikke ut på å øve seg på å analysere et dikt. Det jeg prøver å si er at jeg mener personlig økonomi er noe som burde bli mer prioritert.

I 2015 skyldte 18.000 norske unge mellom 18 og 24 år over en halv milliard kroner. Kunne dette tallet vært mindre hvis vi hadde hatt en grundig og god opplæring? I 2015 gjaldt også hver fjerde inkassosak voksne under 25 år, dette kan nødvendigvis ikke være at det har blitt dårlig opplæring, de unge norske voksne kan rett og slett bare ha vært uansvarlige eller umodne. Samtidig viste en undersøkelse at halvparten av norske 18-åringer ikke visste hva renter var, og dette er et tegn på dårlig opplæring. Man kan ikke ta lån i en bank eller bruke et kredittkort hvis man ikke vet hva renter er.

En undersøkelse gjennomført av Econa viser at 70 prosent av personer som nylig har gått ut av ungdomsskolen mener det er for dårlig opplæring i personlig økonomi. Jeg mener vi må høre på dem som går på skolen og hva de føler skal skje. Samfunnet krever noe av oss, og hvis ikke skolen vil handle, må vi! Derfor tar jeg dette opp.

Jeg forstår ikke hvordan noen kan være uenig med dette, men det kan være problemer med å få plass til faget. Hvem kan nok om det til å kunne undervise noen som har null forståelse? I valgfaget trafikk henter vi lærere fra kjøreskoler, kan noe lignende gjøres her og? jeg forstår at ikke alle kan være like interessert i å lære om økonomi, det sies jo å være kjedelig, men det er også kjedelig å ha en million i gjeld før du er 25, er det ikke?

Det er jo ikke bare å sette inn ett nytt fag i skolen, som sagt er økonomi et stort og viktig tema, som sannsynligvis blir å ta tid å legge til rette for skolen, fordi det er barn/ungdommer uten peiling som skal lære et såpass komplisert tema. Det er vanskelig å finne motargumenter for nettopp dette temaet. Jeg finner ingen kilder som sier klart at vi ikke skal ha økonomi i skolen. Betyr ikke det at folk vil ha økonomi i skolen, og hvorfor skjer det ikke noe da? Det eneste problemet er plass, lærere og planen for hvordan det skal gjennomføres. Prøver vi hardt nok, kommer det til å gå fint og vi kommer til å få ansvarlige økonomiske mennesker som resultat.

Jeg mener nå at det burde bli mulig å i hvert fall se for seg økonomi som valgfag og forstå at økonomi er et viktig tema som må inkluderes i skolen. Alt i alt vil jeg bare det beste for fremtidige elever, sånn at de ikke ender i en depresjon fordi de har så mye gjeld at man ikke har råd til noe man ønsker seg, når de nå blir så gamle. Nøkkelen til et godt liv og MYE mindre bekymringer, er smart økonomi.