LESERINNLEGG:

Skolen utmerker seg særlig på følgende områder som har avgjørende betydning for elever og foreldre sine valg av studiested.

• Fokuset på elevenes beste er en viktig faktor for elever og foreldre når de skal sende sin ungdom til en videregående skole. Trivsel er sentralt for læring der Rå videregående skole utmerker seg gjennom elevenes tilbakemeldinger.

• Skolen utmerker seg som den klart beste videregående skolen i Troms når det gjelder elevtrivsel/mobbing viser en undersøkelse ved de fylkeskommunale videregående skoler i Troms gjennomført av Troms fylkeskommune som vi er informert om.

• Rå utmerker seg også blant de beste fylkeskommunale skolene når det gjelder gjennomstrømming. Det betyr lite frafall underveis i utdanningsløpet.

• Søkertallene til Restaurant og matfaget ved skolen viser stor økning med 37 primærsøkere til 30 plasser som for kommende skoleår kan økes til 45 plasser. Dette skyldes godt arbeid fra skolen sammen med næringslivet og er et viktig bidrag til reiselivssatsingen i Nord-Norge. Mangel på kokker, servitører og konditorer med omfattende kunnskap om nordnorsk mat og matkultur er en utfordring for næringen og her bidrar Rå bedre enn noen andre på dette fagområde.

• Søkertallene til Idrettsfag ved skolen er også gode – flere søkere enn studieplasser. Her er fasilitetene i gangavstand fra skolen. Det gjelder Idrettshall, svømmehall, styrkerom, baneanlegg med lys rett ved skolen og et friidrettsanlegg som kommer. Kvæfjordløyper i gangavstand med skiaktiviteter.

• Helse- og oppvekstfag er det også god søkning til, og flere søker til Rå. En middels stor skole med 210 elever der alle blir sett.

• Skolen utmerker seg med et uteområde med fasiliteter som også gir ungdom et annet tilbud enn det å sitte inne i et vanlig klasserom. Skolen møter elever med særlige behov med individuelle tilrettelagte tilbud som skaper gode opplevelser, en følelse av mestring for alle elever. De møter andre elever der utvikling av vennskap i et miljø som er tilrettelagt. Opplevelse av egen mestring gjennom godt tilrettelagte pedagogiske miljøer der vennskap utvikles er sentralt i alt pedagogisk arbeid i skolen. Vennskap med andre er et sentralt element når vi definerer vår egen livskvalitet. Vennskap og muligheter er også skolens nedfelte visjon og målsetting.

• Rå har med sine hybler mulighet til å utvikle landsdekkende tilbud for mennesker som kan utvikle sine evner med egne uttrykk gjennom kunst. Sør Troms museum og senter for Outsider Art i Kvæfjord vil være et viktig element i tilbudet. Det vises i denne sammenheng til Skriftserien ved UIT, Campus Harstad som har tittelen: Kunstutdanning for mennesker med utviklingshemming (2003/03).

• Rå er også fylkets spydspiss når det gjelder internasjonalt arbeid. Elevutveksling og utvikling av fagene ved skolen i samarbeid med skoler i Europa er tilbud til elever og lærere på alle programområder.

Konklusjoner

Dette er kvaliteter som samfunnsengasjerte mennesker, politikere, elever og foreldre skal vite om. Rå skal kunne utvikles for en framtid i vår region som er den mest folkerike regionen i Nord-Norge som i dag er delt med en fylkesgrense. Jeg ser i denne sammenheng bort fra Tromsø by med sine vekstproblemer.

Rå videregående skole er en skole i vekst. Søkertallene øker på trass av at ungdomskullene i Troms går ned. Rå har en økning i søkertall på om lag 25 %.

Rå skal bestå som skolested det er slått fast i utredningen som er sendt ut på høring. Rå har i dag cirka 210 elever. Størrelsen på skolen skaper i seg selv trivsel og gode læremiljøer der nærheten til lærerne er en sentral faktor. Gigantskoler med nærmere 1.000 elever vet vi skaper grobunn for fremmedgjøring med alt det fører med seg. For samfunnet kan det vi ønsker å spare på å slå sammen skoler tapes på andre områder.

Skal Rå videregående skole kvalitetssikres og kunne videreutvikle sine tilbud på Restaurant og matfag, Idrettsfag, Helse- og oppvekstfag og andre tilbudet til ungdom med særlige behov må disse tilbudene som hører sammen ikke splittes. Landsdekkende tilbud kan også utvikles på Rå med sine hybler og felleslokaler med kjøkken og stue.

Skal denne positive utviklingen sikres og videreutvikles må Rå ha sin faglige og administrative ledelse på skolen. Det er uttalt muntlig til meg fra fylkeskommunens representanter at fylkeskommunen styrer tilbudet ved Rå og bevilgningene må da helt naturlig komme til Rå.

Det vil da være ulogisk og i strid med opplæringsloven å flytte en rektorfunksjon til Stangnes videregående skole.

I Opplæringsloven § 9–1 står det at hver skole skal ha en forsvarlig faglig, pedagogisk og administrativ ledelse. Opplæringen i skolen skal ledes av en rektor. Det står videre at rektor skal holde seg fortrolig med den daglige virksomheten i skolen og arbeide for å videreutvikle virksomheten. Rektor er den øverste leder ved den enkelte skole. Kravet om rektor som øverste leder gjelder for alle grunnskoler og videregående skoler.

Unntak er mulig, men bare så langt det da vil være mulig for rektor og holde seg fortrolig med den daglige virksomheten, med det for øyet at denne kan videreutvikles. Ot.prp. nr. 67 (2002-2003, s. 23).

I utredningen er dette sett på som enkelt. Det er det ikke. Det er ikke å anbefale felles ledelse på to så vidt store skoler. Avstanden mellom skolene er for stor.

Heggen og Stangnes videregående skoler er mer nærliggende å slå sammen fordi de ligger i samme kommune med kort avstand.

De kan utmerket godt ha en felles rektor. De skal etter ønske fra den politiske ledelsen i Harstad kommune og i fylkesrådet ved Troms fylkeskommune slås sammen til en felles videregående skole plassert i sentrum av Harstad.

Rå videregående skole må sikres som egen skole med egen rektor.