LESERINNLEGG:

Diskusjonen går høyt om el-biler skal betale bomavgift eller ikke. El-bilene nyter jo de samme goder av Harstad-pakken som fossildrevne biler og sliter like mye på veidekket. Nå utgjør ikke veislitasje en del av bomavgiften. Veivedlikehold finansieres ved statlige, fylkeskommunale eller kommunale budsjetter alt etter veiklasse. Bomavgift er en ren finansieringsdel av Harstad-pakken.

Kan bomringen ses på som en «miljøring»? Det er en kjent sak at fossildrevne biler bidrar til luftforurensning i form av NOx-gass utslipp. Denne forurensingen er et miljøproblem i de fleste tettsteder med konsentrert biltrafikk. El-biler derimot, har 0-utslipp av NOx-gasser. Det er ikke urimelig at deres bevegelser innenfor «miljøringen» premieres med f.eks. 50% av bomavgiften. Ved en slik premiering er el-bilene likevel med å betale for Harstad-pakken samtidig som miljøaspektet ivaretas.

Parkering derimot, er ikke et luftforurensende problem. Biler som står parkert forurenser ikke enten de er fossildrevne eller el-drevne. Det er derfor ingen saklig grunn for at el-biler skal fritas for parkeringsavgift. Tilsvarende er det ingen saklig miljø-grunn for at el-biler skal slippe å betale for fergetransport. Fritak for parkeringsavgift og fergebillett gir ingen påviselig miljøgevinst og bør derfor opphøre.

For ordens skyld, jeg kjører diesel-bil.