LESERINNLEGG: Vi vil gripe mulighetene Harstadpakken gir

Aldri har det vært så store samferdselsinvesteringer i vår region som nettopp nå. Harstadpakken, Bjarkøyforbindelsene og Hålogalandsveien utgjør tidsskiller for Harstadsamfunnet.

Da posisjonen for ett år siden vedtok merfinansiering, var det med et løfte om et tillegg på 180 millioner statlige kroner. Når staten nå har gått tilbake på løftet sitt og legger inn kun 80 millioner – står vi akkurat som i fjor overfor et valg: skal Harstadpakken fullføres eller ikke?

Hvorfor ble det dyrere, og har vi lært noe?

Den totale rammen for Harstadpakken var 1.55 mrd kroner da den ble vedtatt av stortinget. En rekke forhold har bidratt til at dette ikke er tilstrekkelig, som for lave kostnadsanslag, mer enn generell prisstigning, dyrere enn forventet å bygge i by og valg  av andre og dyrere løsninger. Det kreves ytterligere 1 mrd hvis pakken skal fullføres, også dette gjennom spleiselag mellom staten, fylkeskommunen, kommunen og bilistene.

I fjor tok kommunestyrets flertall grep for å få økt politisk kontroll og økt kostnadskontroll med helheten i Harstadpakken. Dette innebærer hyppigere rapportering, og at kommunestyret tas med ved løsningsvalg. I tillegg er Statens vegvesen og styringsgruppen bedt om å velge løsninger etter «godt nok- prinsippet», og ha fokus på å få gjennomført så mange som mulig av de vedtatte prosjektene. Statens vegvesen har nå også oppdaterte og mer detaljerte kostnadsoverslag. Samlet sett medfører dette større forutsigbarhet for Harstadpakken framover.

Uten merfinansiering blir ikke samfunnsmålene ved Harstadpakken nådd

For Harstads vekst og utvikling trenger vi et transportsystem som gir et godt bomiljø og gjør det trivelig å gå, sykle og oppholde seg i sentrum. Bebyggelse og virksomheter på langs og tvers må bindes sammen på en god måte for alle trafikantgrupper. Dette er samfunnsmålene i Harstadpakken, og de blir ikke oppnådd hvis vi stopper nå. Dette er prosjekter som det minst vil ta 20 -30 år å realisere gjennom ordinære veifinansieringer. Vi vet også at Harstadpakken også under gjennomføring skaper vekst, næringsaktivitet og arbeidsplasser. Det å avslutte Harstadpakken nå uten merfinansiering vil bety at følgende prosjekter ikke vil bli realisert:

- Mercurveien, inklusiv fortau, samt avkjøringsrampe for tungtrafikk.- Rundkjøring Medkila, Harstadbotn og Rema.- Utbedringer fra Kanebogen og gjennom byen med unntak av GS vei.- Gang og sykkelvei eller fortau i Skarveien, Kongsveien, Ruggevikveien, Heia, Stallheimveien, Grønnliveien, Steinveien, Los Holtes vei og Bjørnebåsen.- Færre tiltak innenfor kollektivporteføljen.

Posisjonspartiene går for fullføring av Harstadpakken

Posisjonen vektlegger at selv om realisering av hele Harstadpakken er dyrere enn forventet: så er det fortsatt vesentlig å fullføre hele pakken. Da er det dessverre slik at det igjen må beregnes hvor stor økningen av bompenger må være. Beregningen tilsier at fra dagens netto 10,80 kr per passering må det økes til 14,40 kr per passering. Fra dagens maksbeløp per måned på 648 kr, må det økes til 864 kr. Det tilsvarer ei økning på 33%. Det reelle alternativet til denne økningen er å ikke fullføre Harstadpakken. I valg om hvordan man gjennomfører selve økningen er høyere passeringstakst valgt fremfor høyere månedstak. Dette vil i størst mulig grad spre økningen på flere– fremfor å ramme eksempelvis småbarnsforeldre med høyt transportbehov. Vi håper at majoriteten av Harstads befolkning vil være enige med oss i behovet for helheten i Harstadpakken, og med den også dessverre ei økning i bompengene.

Harstadpakken må fullføres i sin helhet for å sikre våre barn de trygge skoleveiene de trenger, for å sikre våre innbyggere et reellt kollektivtilbud, for å sikre våre bilister fremkommelighet i og utenfor sentrum, og for å sikre vårt næringsliv nødvendig logistikk.