KRONIKK:

Jeg husker min første skoledag på Seljestad barneskole som om den var i går. Slik mange seksåringer hadde sin første skoledag denne uken. Fulle av forventninger, finstasen tatt på, kribling i kroppen og småklamme hender som slipper når navnet ropes opp. Ikke lenge siden ble jeg pappa til en liten gutt og selv om jeg alltid har brent for dette, så har mitt politiske engasjement for barns rett og muligheter for en god oppvekst vokst etter dette. Dessverre har mange barn ulikt utgangspunkt for å lykkes i livet.

Hva vi har i ryggsekken når livets vandring starter blir ofte avgjørende; Hvordan barna våre er i sosiale situasjoner, hvordan de leker sammen med andre, hva de gjør i fritiden, eller hvordan det presteres på skolen. Ofte henger alt tett sammen med foreldrenes livssituasjon, økonomi og muligheter. Vår evne til å gi alle barn like muligheter vil bli avgjørende for at vi skal gi et godt liv til alle uavhengig av bakgrunn. For meg vil derfor en målrettet politikk mot barnefattigdom og tidlig innsats fra barnehage og inn i grunnskolen være noe av det viktigste å kjempe for.

Barnefattigdom

Jeg er stolt av jobben vi har gjort så langt for målretting av tiltak mot barnefattigdom. Inkluderer vi disse målrettede offentlige støtteordningene så vil antallet som er fattig halveres. Det hele handler om å føre en politikk som i større grad gir alle barn like muligheter til å delta i samfunnet, selv om familien ikke har god økonomi. Her vil jeg trekke frem utvidelsen av ordningen med gratis barnehage til lavinntektsfamilier og blant annet innføringen av en gratis fritidsaktivitet. Foreninger og idrettslag har fått fordelt mange millioner for tiltak mot barnefattigdom. I tillegg graderer vi betaling av barnehageplass slik at åtte tusen barn i Norge fikk inntektsredusert foreldrebetaling i 2016/2017 og under en viss inntekt mottar nå også flere hundre barn gratis barnehagetilbud i vårt fylke. Gratis barnehage gis også fra toåringer i asylmottak hvor foreldrene har fått innvilget opphold, og i alle barnehager stilles nå krav til å beherske norsk av de ansatte. Jeg er overbevist om at barnehagene og skolene er de aller viktigste arenaene vi har for å lykkes med god integrering. Jeg har imidlertid større ambisjoner og arbeidet med å styrke barnehagene og målretting av fattigdomstiltak må fortsette. Det tjener hele samfunnet på.

Tidlig innsats

For meg har det alltid vært viktig å se barnas behov tidligst mulig. Som pappa er jeg også opptatt av at barn skal få være barn og vokse til, men det fritar ikke barnehagene fra å følge med aktivt og systematisk. For noen uker siden var jeg med Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen på Bymyra barnehage i Tromsø og fremmet den nye «grunnloven» for barnehagene som trådte i kraft 1.august. Gjennom en ny rammeplan tydeliggjøres personalets ansvar for å følge barnets språkutvikling, slik at de som trenger det skal få ekstra oppfølging. Utvikling av språk skal få mer oppmerksomhet, og barnas lærelyst og nysgjerrighet skal stimuleres. Det blir også tydeligere at man skal motvirke mobbing og utestenging, og jobbe forebyggende for å hindre ekskludering fra lek. Barnehagene skal få et løft og Høyre har som mål å øke andelen barnehagelærere til 50 prosent. Allerede har vi lagt inn penger for å få andelen opp til 43 prosent, fra dagens 33 prosent. Målet er å satse slik at barnehagene har ressurser og muligheter til å starte tidlig, og gi alle barn en best mulig start på livet. Slik har de også en større ryggsekk inn i barneskolen.

En god skole

Lenge har vi i Nord-Norge sett at for mange faller fra i videregående skole. Det er godt å se at fraværsgrensen derfor har dramatisk redusert fraværet og at elevene nå er mer på skolen. Det vil bety mest for de som trenger tettest oppfølging og gjøre det lettere for lærere å gi tilpasset undervisning. Samtidig er årsaken til frafallet sammensatt og hva man har med seg fra grunnskolen og hva man fikk av påfyll i barnetrinnet betyr mye. For meg er det særlig viktig at vårt neste store løft i samfunnet må være mer ressurser til tidlig innsats. Allerede har vi fått en satsing på videreutdanning av lærere her i nord. I 2013 fikk 200 lærere tilbud om videreutdanning – nå mottar over 800 lærere samme tilbudet årlig. Det vil bety mye fremover. Det stilles krav til fordypning i undervisningsfag og i høst ble masterutdanning for lærere, som vi har hatt ei tid her i nord gjennom UiT, rullet ut i hele landet. Jeg ser at vi har kommet godt i gang sammen med Frp, Venstre og KrF hvor det er satt av milliardbeløp til flere hundre lærere i barnetrinnet. For meg er det viktig at skolene klarer å gi barna våre mestringsfølelse og lærelyst, slik at de ikke slutter å rekke opp hånden sin. For barna er vår fremtid og vår største oppgave må derfor være å holde gnisten deres gjennom hele livet. Jeg føler vi er godt i gang, men så har jeg også langt større ambisjoner. For vi er ikke i mål før alle barna blir sett og gitt de mulighetene i livet de fortjener.