LESERINNLEGG:

Gjennom  lokalavisen har  man fått kjennskap til  at det  mangler  flere hundre millioner kroner for å få  gjennomført  Harstadpakken  som opprinnelig  planlagt.

Harstadpakken  består  av  flere  enkelprosjekter/deler  som i  sin  tid, i sum, utgjorde totalkostnadene for Harstadpakken.

Ser også i lokalavisen at FrP etterlyser kostnadsoverslagene for de enkelte prosjekter/deler av pakken, og anbud/tilbudspris for igangsatte enkeltprosjekter. Et absolutt nødvendig  og relevant spørsmål.

Svaret fra lederen i Styringsgruppen for Harstadpakken er at det vil ta ca. 2 måneder å få oversikt over etterspurte kostnader/anbud. Dette vitner om et prosjekt ute av kontroll. Styringsgruppen hadde heller ikke kunnskap om at det er mulig med innkrevning av bompenger bare  en vei. Videre uttalte leder i styringsgruppen at det arbeides intens med hvor mye det er å hente ved en eventuelt rentebesparelse med å få renten ned fra 6,5 %. Det ser ut til at styringsgruppen heller ikke hadde  kunnskap  om at de lån som bompengeselskapet til nå har tatt opp, er til en rente  under  2%.  Man får heller ikke inntrykk av at det er styringsgruppen som har bestemt hvilke elementer som allerede er att ut av pakken.

Dersom dette er tilfelle, er det betimelig å spørre om Styringsgruppen for Harstadpakken,  styrer noe som helst.

Ser at hele øvelsen med bomstasjoner og innkrevning vil koste opp mot 400 mill. kroner over perioden på 15 år. Altså nesten 1/2 parten av det beløp som skal betales inn av bilistene. Dette er den nakne sannhet om den fortreffelige bompengepolitikken, og må nærmest karakteriseres som vanvittig.

Det er merkverdig lite eller ingenting fokus på det faktum at ca. 50 % av kommunens innbyggere bor innenfor bomringen, og kan komme seg til nesten, nesten alle fasiliteter som finnes i Harstad, uten å måtte kjøre gjennom en bomstasjon.

Glem bomstasjoner, glem bompengeinnkrevning.

Få til en annen betalingsordning som gjør at alle i denne kommunen blir med på spleisen.