Allerede før fjorårets festspill var ferdig og direktør Tone Winje hadde ryddet kontoret, meldte hennes etterfølger Maria Utsi at arrangementet må fornyes.

Derfor var åpningen lørdag i Generalhagen og sentrum en liten overraskelse. Dette var festspillene stort sett slik vi kjenner dem fra før: Ordføreren sang, FMKN spilte og været var dårlig. Dog skal det sies at vandringen fra Generalhagen til torget var inkluderende og sjarmerender. Og rett skal være rett. Direktør Utsi sa i samme intervju at festspillene skal "skynde seg langsomt". De store endringene ville ikke komme nå, men gradvis de neste fem årene.

Kunstnerisk kvalitet

Senere samme dag var det lettere å kjenne igjen Utsis signatur på programmet. Åpningsforestillingen "Kjetterbålet" har hun tatt med seg fra sin gamle arbeidsplass i Varangerfestivalen, og handler om livet og folket i landsdelen. Egenproduksjonen hadde store ambisjoner, men var uforløst og raknet på en måte som resulterte i terningkast tre fra vår anmelder. Den viste likevel ønsket om å gjøre Festspillene i Nord-Norge til noe som forteller om Nord-Norge, og ikke noe som bare foregår i Nord-Norge.

Men litt snublende var restarten av festspillene. Også hovedutstillingen "Qaradaki as Prime Minister" i Galleri NordNorge fikk fra vår anmelder kritikk for å mangle høy nok kunstnerisk kvalitet.

Direktøren har sagt at noe av det hun liker best er å oppleve unge folk som står på en scene med kunstnerisk vilje til å levere og uttrykke noe. Dette fikk vi også oppleve fra dansk/finske Liima i Nordic Hall lørdag kveld. Kompromissløs improvisasjon og et komplekst lydbilde uten så veldig mye publikumsfrieri gikk imidlertid ikke helt hjem hos publikum i en omtrent halvfull sal. Det er merkelig at festspillene heller ikke i år legger opp til fest både blant publikum og på scenen på en så viktig dag da et bredt publikum er ute for å oppleve kultur.

Viser ambisjon

Også valget av arenaer er tradisjonelle. Det er gjort noen endringer, men de føles mer som justeringer enn nye spreke valg. Bruken av Karma som ny festspillscene er en del av Utsis frieri til folket - hun vil tettere på brukerne. Men som arena er det alt annet enn optimalt.

Rent kunstnerisk var søndag en større opptur, med spesielt premierene på  Carmen og Kartellet/Mørks stykke "Anføttes". Her har Festspillene vist god teft og godt grep om det kunstneriske, og viser vei for Utsis ambisjon om å bli den viktigste festivalen for arktiske områder.

Vi har så vidt avsluttet åpningsdagene, og vi skal ikke trekke noen konklusjon ennå. Det blir spennende å se om publikum blir med på reisen som den nye direktøren har tegnet ut på kartet.