Franskmannen David Cage er geniforklart og har klart seg svært godt fram til nå med krimspill som Heavy Rain (PS3) og Fahrenheit (PS2). I nye Beyond: Two Souls har spillregissøren latt seg inspirere enda mer av filmsjangeren, nesten til det komiske.

Vakker lyssetting

Spillet imponerer først og fremst med sin grafikk og gode skuespillerpresentasjoner. Her presser man Playstation 3 til det ytterste og alt ser fint og flott ut når Ellen Page og Willem Defoe i data-drakt forteller historien om Jodie som har overnaturlige krefter. Vi ser henne vokse opp med «hjelperen» Aiden som kan gå gjennom vegger, styre andre mennesker og påvirke den materielle verdenen.

I en morsom vri kan to stykker spille samtidig, der den ene er Jodie og den andre er Aiden på nettbrett. Dette er den kuleste løsningen med stort potensiale for konflikter. Aiden kan nemlig være en svært så ondskapsfull ånd, hvis man vil.

Elsk eller hat

Vi som husker Dragon's Lair-spillene fra 80- og 90-tallet vet at spillskapernes fascinasjon for film-mediet av og til kan gå litt langt. Der så du tegnefilmer, og måtte i løpet av brøkdelen av et sekund trykke rett på knappene for å få helten din til å overleve fantasy-eventyret. Enten klarte du det, og filmen du så på fortsatte, eller du feilet og spillet var game over.

I så måte er Beyond skremmende likt Dragon's Lair som mistet mye av glansen etter noen få gjennomspillinger. Det samme gjelder her. Noen vil elske å «se» spillets historie - hvor Jodie etter hvert hyres av CIA - framføres. Andre vil (med rette) klage over hvor lite vi egentlig kan påvirke det som skjer.