Et beskjedent ikon

Det hender Arne Dagsvik angrer at han ikke har komponert flere sanger.

STILLFAREN: Arne Dagsvik er den femte kandidaten til å motta Kulturprisen for 2012. Dirigenten, musikeren, arrangøren og læreren har i en årrekke sørget for at både lærere og korister i distriktet, og landet for øvrig, har kunnet glede seg over å bruke stemmene sine. Foto: Børge Hoseth, Øivind Arvola og Mariann Dybdahl  Foto: Børge Hoseth

  Foto: Oivind Arvola

  Foto: Børge Hoseth

  Foto: MARIANN DYBDAHL

  Foto: Inga Helene Juul

kultur

Skånland:

Kulturprisen 2012

32.000 korsangere priser seg imidlertid lykkelig over at den überproduktive åfjordingen ikke prioriterte annerledes.

– Arne Dagsvik er nærmest et ikon for oss i Norges korforbund. Hans bidrag som komponist og ikke minst arrangør har vært — og er — gull verdt. Jeg synes det på sett og vis er rørende at Dagsvik, som har betydd så mye for så mange, har greid å holde seg i bakgrunnen til tross for den formidable innsatsen han har gjort. Det sier litt om ham som person, sier daglig leder Rune Bergmann til Harstad Tidende.

Som sjef for korforbundet holder han styr på over 32.000 korister som står i de 1.100 korene som er tilsluttet forbundet.

Allemannseie

Kormedlemmer i Norge har helt siden tidlig på 1960-tallet kunnet glede seg over nye og velklingende arrangementer fra Dagsviks hånd.

– Det er kommet utrolig mange flotte komposisjoner og arrangementer fra Arnes hånd. De kjennetegnes av at de er elegante, samtidig som de ikke er så veldig vanskelig å synge. Det er en kunst å få vanskelige ting til å låte enkelt, og Dagsvik har en helt særegen måte å arrangere ting på som gjør at det låter fint, sier Bergmann.

Han får følge av en annen, travel dirigent som er tilknyttet korforbundet.

– Arne er en fantastisk dyktig musiker og en meget dyktig arrangør som fortjener både heder og ære for den fantastiske innsatsen han har gjort. Det som kjennetegner arrangementene til Dagsvik er fine og åpne klanger skrevet med passe balanse. Det er spenning i arrangementene, samtidig som de klinger veldig fint. Det som er spesielt med måten han arrangerer sangene på, er at de er sangbare for alle kor. Uansett nivå så vil det låte bra, men jo bedre koret er, jo bedre klinger det, sier harstaddirigenten Dag Erik Enoksen.

Hvor mange sanger dirigenten, arrangøren, læreren og komponisten har arrangert for kor vet ikke Dagsvik selv en gang.

– Det er nesten umulig å svare på. Den største mengden er for kor. Det er nok mer enn 1.000, men ikke så mange som 3.000, hvis du tar med alle variasjonene. Og så er det selvfølgelig noen sanger jeg ikke vil kjennes ved, sier Dagsvik og smiler lurt.

Det finnes ikke et kor i Norges land som på ett eller annet tidspunkt har hatt én eller flere sanger som har Dagsvik sin signatur, enten i form av at han har skrevet sangen, eller at han har arrangert den.

– Hadde han drevet med popmusikk hadde alle kjent navnet hans. Men Arne Dagsvik har hele livet brukt sine evner innen korbevegelsen og aldri fått den oppmerksomheten han fortjener, het det da Dagsvik ble tildelt Nordlysprisen for 10 år siden.

Tidlig krøkes

Arne Dagsvik har bodd i Skånland kommune i 39 år, har dirigert kor i 48, og er fire år på overtid som lærer ved musikklinja på Heggen videregående skole. Han skulle egentlig gå av da han fylte 62, men er blitt overtalt i flere omganger til å stå ett år eller to til — til glede for nær sagt samtlige musikklinjeelever. De vet å sette pris på den engasjerte og produktive 64-åringen som stadig hiver seg rundt og lager nye arrangementer til de forunderligste bandkonstellasjoner.

– Egentlig har jeg mest lyst til å komponere. Og noen ganger angrer jeg på at jeg ikke har tatt meg tid til å sette meg ned. Jeg har forsøkt noen ganger på å få arbeidsstipend fra Kulturrådet, slik at jeg kunne frigjort litt tid, men det er lang kø. I hverdagen er det ikke blitt så mye tid til å lage egne sanger fordi driften av skolearbeid eller korene jeg har dirigert har krevd veldig mye forarbeid, ikke minst har oppgavene okkupert hodet veldig mye.

Oppflasket

Arne Dagsvik er flasket opp med sang og musikk. Faren hans var predikant i pinsemenigheten, og barndommen var derfor fylt av trekkspill, gitar og sang i d – og a-dur. Noter lærte han først da han begynte i skolekorpset som 13-åring. Fem år senere (!) ble han dirigent for et kor i Orkdal i Sør-Trøndelag.

– Da jeg gikk i andre klasse ved Landsgymnaset på Follo ble jeg bedt om å overta dirigentstokken til skolekoret, som hørte til under det Kristelige skolelaget. Koret hadde derfor relativt store ressurser til rådighet, og jeg krevde, og fikk, et ukes dirigentkurs sommeren 1965. Det var et seriøst kurs med over 100 deltakere der det ble framført store, seriøse verk. Det ble uansett en pangstart for meg som dirigent, og jeg lærte vanvittig mye i løpet av disse første årene. Mye tid gikk med til å skaffe meg repertoarkunnskap og oversikt over ulike europeiske forlag som kunne sende meg noter. Det året jeg var russ avsluttet vi med en lengre turné i Troms, forteller Dagsvik.

Bergen

Årene ved lærerskolen i Bergen ble brukt til å dirigere kor til alle døgnets tider, ved siden av studier og øving på så vel kirkeorgel, som er hovedinnstrumentet til Dagsvik, som gitar, blokkfløyte og horn.

– Det ble kanskje litt for mange kor på én gang. I Bergen hadde jeg hele spekteret, fra barnekoret til menigheten jeg arbeidet for, til musikklinjekoret «Opus 12» ved lærerskolen, som den dag i dag er det koret jeg har dirigert med det høyeste nivået.

Som nyutdannet lærer på den nyoppstartede Soltun folkehøgskole i Skånland, fikk han brukt evnene sine i fullt monn, siden skolene satset mye på undervisning i estetiske fag som musikk, forming og drama. Hvor mange barn og unge som har nytt godt av Dagsviks musikk – og sangundervisning i de 20 årene han har vært lærer ved Soltun og Heggen, har han ikke oversikt over. Ei heller hvor mange han har dirigert i årenes løp.

– Det blir mange. Dersom du tar de 10 årene jeg var organist i Skånland, hvor jeg på det meste hadde fem forskjellige kor, så kan det fort dreie seg om 1.000 korister bare her i kommunen. Jeg var dirigent for Skånland sangkor i 12-13 år, og hadde både barnekor og ungdomskor. Jeg var også med og startet Vox Arctica, og er en av ganske få medlemmer som fortsatt er med 20 år etter oppstarten.

Han har ingen planer om å gi seg med dirigeringa, komponeringa eller arrangeringa. Ei heller læreryrket, selv om det nå nærmer seg slutten på en lang yrkeskarriere.

– Men jeg slutter på Heggen videregående skole når jeg blir 67. Da er det nok, men kursvirksomheten for Soltun videregående skole kommer jeg nok til å fortsette med litt til.



Fakta:

  • Arne Dagsvik
  • Gift
  • Musikklærer ved Heggen videregående skole. Dirigent for blant annet harstadkoret Vox Arctica.
  • Har arrangert uttallige sanger og verker for kor. Landsdelsmusikeren i Arctimus er også hyppig brukere av hans tjenester som musikkarrangør. Det samme er blant annet Ola Bremnes.