Knut Godø"/>

Skjønnhet i fri flukt

Det første frislippet fra en bedding på mange tiår her nord fant sted i Gratangen fredag, da fiskeskøyta MK «Brottsjø» ble sjøsatt etter restaurering.

75 år gamle MK "Brottsjø" blir sjøsatt med frislipp fra beddingen på Nordnorsk Fartøyvern i Gratangen, etter to års totalrestaurering.

VAKKERT SKUE: MK "Brottsjø" er en typisk representant for den nordnorske fiskekutteren. 

HÅNDVERKERE: Båtbyggerne på fartøyvernsenteret er kulturbærerne som gjør det mulig å gjenskape en 75 år gammel fiskebåt av "Brottsjø"s kaliber. Like før frislippet ble vognvaieren fjernet. 

UT MED ET PLASK: "MK «Brottsjø» ble sjøsatt med frislipp fra beddingen i Hellarbogen fredag, en forfriskende sjelden foreteelse. Normalt foregår sjøsettinger svært kontrollert - og bedredelig kjedelig. Foto: Knut Godø 

kultur

Gratangen:



Med et velrettet øksehogg kuttet fylkesråd for næring, Knut Werner Hansen, trossa som holdt slippvogna med den 41 fot store kutteren.

I løpet av de ca 15 meterne ned til vannkanten nedenfor skroghallen til Nordnorsk Fartøyvernsenter i Hellarbogen opparbeidet ekvipasjen seg nok fart til et plask. Vannet skilte deretter vogn fra båt, og snart lå 75 år gamle «Brottsjø» og duppet i duskregnet.

Et kanonskudd fra kystlagsbåten «Straumnes» ute i vika, korsang med trekkspill, jublende hurrarop fra et hundretall mennesker og et fyrverkeri feiret at den nyrestaurerte praktskuta igjen flyter, mens maskinteamet med Ronny Grindstein i spissen iverksatte et startforsøk på den originale 42 hestekrefters semidieselmotoren av merket Finnøy.



60 prosent nytt

– Restaureringen har tatt nesten to år, vært omfattende og utført etter antikvariske prinsipper. «Brottsjø» representerer alt vi står for og hva vi kan klare, sa senterleder Terje Flaaten-Stokkan.

Han skinte som ei sol under seremonien og konstaterte at prosjektet er lytefritt utført, og helt og holdent innenfor rammene.

Alle senterets ansatte har deltatt i prosjektet, og oldermann ved senteret, Bjørn Lillevoll, mottok ei flaske konjakk på vegne av gutan som har utført det mangfoldige håndverket som er krevet i restaurering av trebåt. Håndverkernes kompetanse er den egentlige kulturverdien. Prosjektet har vært ledet av Christian van Gaal, og omfattende dokumentasjon er utarbeidet og offentliggjort.

«Brottsjø» har hatt én eier siden den ble bygget i 1936 og fram til at den ble tatt ut av fiske på slutten av åttitallet, noe som gjør den eksepsjonell som kulturelt tids-ikon i kystfisket.

Knut Werner Hansen påpekte det viktige i å ta vare på kystkulturen. Han kommer fra samme kommune som «Brottsjø», og kunne fortelle historier som verserer om båten og eierfamilien fra hjemmemiljøet i Karlsøy.

Etter sjøsettingen ble «Brottsjø» buksert til ei brygge, og maskinen ble satt i gang med sin karakteristiske tham-phan-ty-kje-lyd. Det ble snart klart at hun var kraftig slipsjuk og lekk som en ulykke, noe som må sies å være helt normalt etter år på tørt land. Forholdet kommer til å rette seg i løpet av et døgns trutning eller to.



Uviss framtid

Det kan bli en diskusjon om hva som nå skal skje med «Brottsjø», som er noe av det mest representative vi har igjen av den typiske nordnorske kystfiskeskøyta.

Flaaten-Stokkan sier han har fått mange henvendelser fra sammenslutninger og privatpersoner som ønsker å overta båten. I verste fall betyr det at båten havner utenfor senterets kontroll, og arbeidet som er gjort kan være tapt for alltid i løpet av få år.

– Vi må ha en diskusjon om ansvarlighet for båter restaurert med offentlige midler, mener Flaaten-Stokkan.

Relaterte saker: