Børge Hoseth"/>

Umusikalsk opptreden

FMKN kritiserer Nordnorsk Symfoniorkester for pengebruk og mangel på samarbeid.

Major Ståle Hortman, sjef i FMKN. 

kultur

I ei uke spilte Nordnorsk opera- og symfoniorkester (NOSO) inn cd i Harstad kulturhus. Over 40 musikere - mange av dem fra England, Tyskland, Sverige og Finland - lå på enerom på hotellet. Men Ingen musikere fra Divisjonsmusikken var med på innspillinga.

Sjefen for Forsvarets musikkorps Nord-Norge (FMKN), major Ståle Hortman og produsent Asbjørn Abelseth ønsker i likhet med Anders Eriksson at det blir en ordentlig debatt om de strategiske veivalgene som ledelsen i Nordnorsk Symfoniorkester har tatt.

Det skriver Harstad Tidende fredag.

Les mer:
Mer bråk i kulturlivet, takk (kommentaren som startet debatten)
Musikkprodusent Anders Eriksson mener orkesteret må omorganiseres
Les dirigent Christian Lindbergs svar.
Les Harstad Tidendes leder fredag 25. februar.



Utenlandske

- Vi ser en klar tendens til at de bygger opp orkesteret rundt utenlandske stjernesolister i stedet for å bruke nordnorske musikere. Vi lurer på hva intensjonen med orkesteret egentlig er. Ble det ikke dannet for å styrke nordnorsk kulturliv, undrer korpslederne.

- Det heter seg at vi skal samarbeide, men det har i realiteten aldri vært et samarbeid i ordets rette forstand mellom FMKN og NOSO. Slik det har fungert fram til nå har vi vært en musikerpool for symfoniorkesteret der de henter musikere der de har ledige plasser de trenger å fylle opp, sier Hortman til Harstad Tidende.

Mangelen på fleksibilitet mener Divisjonsmusikken er hovedårsaken til at blåserne fra Harstad i år kanskje bare er med i symfoniorkesteret i ei uke.

- Ressursene i FMKN er blitt utnyttet veldig dårlig. Vi sitter nok med landsdelens beste blåse- og slagverkerkompetanse, samspilte og dyktige. I realiteten kan vi gå rett inn og fylle nesten hele blåse- og slagverkerseksjonen i symfoniorkesteret. Vi har stilt oss positive til å være med. FMKN betaler lønna til våre ansatte når de spiller i Noso, totalt cirka 100.000 kroner per uke når vi medvirker. Vi medvirker, og da bør også Divisjonsmusikken ha en viss innflytelse i det som skjer. Det vanlige når vi inngår i samarbeidsprosjekt er at vi er med fra planleggingen starter, slik at nødvendige justeringer gjøres før alt låses, sier FMKN-sjefene.

Kostbart

De to savner ydmykhet og vilje til å tilpasse seg og være en del av det nordnorske kulturlivet hos ledelsen i symfoniorkesteret.

- Innspillinga av cd-en i Harstad kulturhus sier litt om holdningen. Innspillinga måtte av en eller annen grunn skje den uka. At det betydde at Ilios-festivalen ble kastet ut av storsalen, eller at ingen av musikerne i Divisjonsmusikken kunne være med på innspillinga, ble det ikke tatt hensyn til. Hvor stor ble ikke da ekstrakostnaden av å hyre inn 10-15 eksterne blåsere i ei uke, boende på hotell, i stedet for å bruke våre musikere.

Både Hortman og Abelseth mener symfoniorkesteret forsøker å kjøpe seg rask suksess i stedet for å bygge opp orkesteret fra bunnen av.

- De strategiske valgene som Noso har tatt gagner ikke landsdelen. Vi trodde orkesteret skulle være av og for nordnorske musikere og publikum. I stedet ser vi en tendens til at store deler av orkesteret består av utenlandske stjernemusikere som er leid inn. Og hvis målet er å lage et best mulig symfoniorkester på kortest mulig tid, er kanskje også det den rette veien å gå, men et godt orkester bygges ikke over natta. Det må bygges over tid, sier de to til Harstad Tidende.