Festspillprofil 2019: KLISH

Festspillene i Nord-Norge lanserte fredag sin første festspillprofil for 2019, den Tromsøbaserte rapperen KLISH, Jon-Are Masternes.

KLISH  Foto: Pressebilde

kultur

KLISH er en av landets fremste og unike rappere. Tromsø-rapperen leverer litterær finesse og personlig dybde i sin musikk, og kombinerer dette med poetisk samfunnskritikk. Rapperen har stor kunstnerisk bredde og mange forskjelligartede samarbeid bak seg. I dag er han også aktuell med ny plate, «Endelig Yordmor Matja». En alternativ juleplate.

– Jeg er beæret over å få denne muligheten, og gleder meg veldig til å være festspillprofil. Sist jeg var på festspillene var det på Hiphop Bonanza i 2016, og ser på festspillprofil-prosjektet som en inspirasjon til å lage ny musikk, sier Jon-Are Masternes.


Stas

Festspillenes profilsatsing har de siste årene gjennomgående vært rettet mot unge kunstnere med sterke uttrykk og tydelige stemmer innenfor sine sjangre, og KLISH er intet unntak.

– Vi ønsker i 2019 å satse spesielt på profiler som har ordet i sin makt og som bruker språket til å uttrykke seg. Det er virkelig stas å få KLISH som festspillprofil, han er landsdelens fremste rapper og en hiphop-poet av klasse. Vi har store forventninger til hva han vil bidra med, sier en strålende fornøyd festspilldirektør Maria Utsi.


Festspillprofil Joar Nango jakter etter søppel som skal få nytt liv

Festspillprofil Joar Nango saumfarer HRS etter gamle gjenstander som skal få nytt liv i hans nomadiske møterom midt i Harstad sentrum.

 

Aksjon

Et omdreiningspunkt for Festspillene i Nord-Norge 2019 vil være aksjon. I sitt siste år som festspilldirektør ønsker Utsi å komme med et kunstnerisk svar på tema som har vært oppe i hennes direktørperiode, og videre posisjonere Festspillene som samfunnsaktør og debattarena. Festspillprofil-satsningen er en naturlig arena å løfte frem dette:

– Det er ikke tilfeldig at en så slagkraftig og uredd kunstner som KLISH blir festspillprofil i 2019. Vi vil i 2019 satse spesielt på kunstnere som gjennom sin direkthet og slagkraft krever reaksjon og handling. Denne aksjonstematikken vil også manifestere seg gjennom økt grad av involvering av publikum, og der vi ønsker å legge til rette for handling, valg og refleksjon sier Utsi.


Tidenes beste billettsalg til tross for sjitvær og stram økonomi

– Festspillene har slått alle rekorder

– Over to og en halv million i billettomsetning er ei utrolig oppbacking av publikum i storm, regn og 7 grader. Dette er rett og slett et rekord-festspill, uansett hvordan vi snur og vender på det, sier festspilldirektør Maria Utsi.