De siste dagene har iTromsø satt søkelyset på Hålogaland Teaters praksis rundt gratisbilletter som markedsføring. Teatersjef Inger Buresund mente effekten av å gi billetter til personer med stort nettverk som effektiv for å få flere folk på teaterets forestillinger.

SØK I LISTENE: Alle personene som får gratisbilletter til HT-premierer

Hentet hjelp i folket

Festspillene i Nord-Norge gikk i fjor i stikk motsatt retning. De hentet inn seks personer som tilhørte dem som aldri hadde eller ville besøke de rundt 150 forestillingene i festspilluken i Harstad.

– De fikk i oppdrag å markedsføre festspillene mot sine egne miljøer. Min teori er at det ikke er noe som heter smal kunst, altså forståelsen om at kunsten ikke er tilgjengelig for folk flest. Det handler om tilrettelegging, hvordan man snakker om det og tar imot folk, sier festspilldirektør Maria Utsi til iTromsø.

Satte rekord

Effekten av festspillpilotene var at de hjalp arrangørene med å forstå og tilrettelegge bedre for å nå ut til deler av befolkningen som ikke besøker festspillene.

– Vi tilrettelegger for at «folk flest» skal delta. Man trenger ikke å gå ned på kvalitet for å kunne tiltrekke seg nye publikumsgrupper, men man må kommunisere annerledes. Pilotprosjektet vårt resulterte i billettsalgsrekord, sier en fornøyd festspilldirektør.

Når «andre» nettverk

Hun beskriver pilotprosjektet som et svært effektivt virkemiddel.

– Vi hadde et arrangement i fjor der ingen av de fremmøtte hadde vært på festspillene før. Vi når ut til nettverk som tidligere ikke har vært tilgjengelig for festspillene, sier Utsi.

Hun trekker fram en av festspillpilotene som er trailersjåfør av yrke, og som dermed tilhører en gruppe som man normalt ikke forbinder med kunst og kultur.

– Han har blitt veldig kunstinteressert. Når slikt skjer, kommer det hele kunstfeltet til gode, sier Utsi og legger til:

– Tanken er at etter hvert blir det en liten hær med folk som er tilknyttet festspillene som hjelper oss å formidle oss om hvem vi er og avmystifisere det å oppleve kunst og kultur.

Nordland Teater har ikke fast invitasjonsliste

Nordland Teater gir bort fribilletter på sine premierer, men kun til samarbeidspartnere.

Teateret inviterer eierne, styret og samarbeidspartnere på premierer.

– Men da snakker vi gjerne om gjenytelser nedfelt i en samarbeidsavtale, sier teaterdirektør Are Nakling.

Ikke vanlig

Ifølge direktøren har det ikke vært vanlig å gi billetter ut fast til personer som av en eller annen grunn blir ansett som god markedsføring å få med på forestillingen.

– De som får gratisbilletter hos oss er personer som av en eller annen grunn er relevant å invitere, eksempelvis i form av samarbeidsavtaler eller representerer kommunen vi spiller i. De som ikke har en profesjonell relasjon til teateret gir vi ikke ut fribilletter til, sier Nakling.