Kulturbransjen som sentrumsutvikler

Fredag blir det seminar om hvilken rolle kulturbransjen kan spille i sentrumsutviklingen.

Utvikling: Havnegata i Harstad da verdiskapningen besto av kjøttpølse og hermetikk. I dag er det kulturhus, kulturinstitusjoner, universitet og gourmetmat som dominerer gata. Arkivfoto 

Engasjert: Veronica Melå har gjennom sine utgivelser visst at det er fullt mulig å drive kultur og næring. Hun er engasjert i debatten om sentrum, og deltar på seminaret. 

kultur

Det diskuteres over hele landet hvordan byer kan bevare et attraktivt og pulserende sentrum. Harstad er intet unntak, og kulturbransjen kan være en aktiv medspiller. Men hvordan, er temaet på et seminar i regi av Ilios og Innovasjon Norge fredag formiddag.

Mangfold

– Dynamikken mellom de spesielle tilbudene i bykjernen og de store formatene ute ved bygrensen er positiv, og skaper et mangfold der pris, kvalitet og personlige preferanser styrer de valg vi gjør, sier Anders Eriksson i Ilios.

–Det er også et poeng i forhold til reiseliv og befolkningsvekst. Men for å få til dette må alle bidra til at sentrum lever opp og framstår som et attraktivt komplement til storsentre.

– På dette området kan kulturbransjen, butikker, serveringsbedrifter og hoteller sannsynligvis være mer frampå enn i dag.

Innledere

For å diskutere teamaet har arrangørene hentet inn Atle Hauge, leder for Kunnskapsverket, Et frittstående kunnskapssenter om kulturelle næringer.

- Internasjonal forskning kan tyde på at kulturelle næringer nå begynner å spille en rolle. En EU-rapport fra 2014 viser hvor viktige disse næringene er målt både i sysselsetting, omsetning og verdiskaping, sier Hauge, som også er professor i serviceinnovasjon ved Høgskolen i Lillehammer.

I tillegg skal Jan-Erik Kristoffersen, direktør for Visit Harstad fortelle om sine erfaringer rundt Harstads profilering som kulturbyen i nord, og pilotprosjektet «Kulturturisme» for Nordnorsk Reiseliv.

Forlegger Veronica Melå er også invitert for å gi ett oppspill til debatten.