Verdensstjernen Endresen kommer sammen med Jan Bang og Erik Honoré for å remikse John Persens orkestermusikk på åpningskonserten.

Før dette er det utstillingsåpning, og det er Harstads egen stjerne på kunsthimmelen som ønsker velkommen. Ingeborg Annie Lindahl er kurator for årets Ilios-utstilling, som byr på kunst av russiske Liza Morozova, Robert Julian B. Hvistendahl fra Farsund og Eirik Abri fra Harstad.

Morozova har deltatt på 170 utstillinger verden over. De to norske kunstnerne har akkurat påbegynt sin karriere, og representerer det nye både gjennom kunst og kunstnerskap.

Tema for utstillingen er «the posthuman condition», som tar for seg selve begrepet mennesket i en tid med store omveltninger og nye utfordringer.

Siste skrik

Utstillingens tema har også inspirert Ilios’ åpningskonsert, der det menneskelige og akustiske møter siste skrik i musikkteknologi.

– Etter orkesterframføringen skal Sidsel Endresen og hennes medspillere gi oss John Persens musikk i live remiks med vokal-improvisasjoner og hele orkesteret digitalisert og lagt ut i samplere og miksere. Nyere blir det ikke, sier daglig leder Anders Eriksson.

KURATOR: Ingeborg Annie Lindahl organiserer ILIOS-utstillingen i Galleri NordNorge. PRESSEFOTO

Fortetting

Ilios 2. til 5. februar 2017 foregår i Harstad sentrum, med kinoen og Galleri NordNorge som hovedarenaer. Det blir en fortetting som gir publikum korte avstander til alt av festivalprogram og samtidig nærhet til byens øvrige tilbud av butikker og serveringssteder.

Harstad begynner å bli en betydelig festivalby, og i likhet med kulturfestivalene har sentrum en del spesielle tilbud som de store sentrene ikke har, sier festivallederen.

Neste års Ilios er preget av nyskaping. Det meste som serveres på festivalen er unike oppsetninger som produseres i Harstad under festivaluka. Det vil bli mange tilreisende aktører som møter Harstads kulturbransje i uke fem.

– Profilerte kunstnere, ensembler og fagfolk er utrolig positivt innstilte til å bidra på Ilios, og det har vært veldig gøy å jobbe fram programmet. Det handler om pragmatisk samarbeid, kreativ takhøyde og at man holder ørene åpne. Da blir det vei i vellinga, sier Anders Eriksson.