Harstad: Det er et bredt program Helene Hokland har satt sammen. I løpet av fire dager blir det en unik kombinasjon av anerkjente narrative filmer og dokumentarer, og «bevegelige bilder» (moving image), - eller videokunst om man vil; eksperimentell film og tidsbaserte installasjoner og skulpturer. Men det er mer.

Omfattende

En titt i programmet viser 21 spillefilmer og dokumentarer, 42 kortfilmer ett kunstverk (Notes on Blindness), ett kunstfilmprosjekt (Blind Cinema), ett utendørs kunstperformance (bestillingsverk), to paneldiskusjoner, ett tredagers seminar, flere Q & A’s, filmverksted for ungdom samt kunstverksted for barn.

I tillegg har det vært vist film på sykehjem denne uka. Ikke rart Helene Hokland er litt småsvett rett før det hele braker løs torsdag kveld.

–Det er litt skremmende å tenke på at ett år arbeid er over på tre og en halv dag. Hun har jobbet lenge med dette, og har hentet inn mange filmer og gjester til Harstad.

Helene Hokland i Harstad kino, i forbindelse med Arctic Moving Image & Film Festival (AMIFF). Foto: Oivind Arvola

Noen av dem som kommer er kunstnerne Knut Åsdam og Britt Hatzius, filmviter Scott MacKenzie, kurator og skribent Marit Paasche, Hanne Hammer Stien og Christina Demetriou, regissørene Knut Andersen og Knut Erik Jensen, filmskaperne Vibeke Heide og Marcus Romer, verkstedleder og skribent Ed Webb-Ingall og de visuelle antropologene Britt Kramvig og Brigt Dale.

Fire avdelinger

Festivalen har fire hovedløp, noe som gjør den ganske så unik.

  1. Bevegelige bilder – internasjonal eksperimentell film, videokunst og tidsbaserte installasjoner og skulpturer.

  2. Arktisk film – presentert av filmviter Scott MacKenzie, lektor i media og filmvitenskap ved Queen’s University, Canada, og som spesialiserer seg på Arktisk film.

  3. Internasjonal kvalitetsfilm sterke historier, der Hokland har sett etter filmer med et vakkert visuelt uttrykk, som er til ettertanke.

  4. Familiefilm: barne- og ungdomsfilm av høy kunstnerisk kvalitet som det er fint for voksne også å se. Filmene i dette programmet inkluderer animasjonene «Eventyr i Arktis» (bildet), «Min nabo Tortoro», den unike spillefilmen «The Knife that Killed Me» som ser ut som noe midt imellom et dataspill og et teaterstykke (festivalen har besøk av en av regissørene, Marcus Romer) og dokumentaren «Den unge Zlatan».

Seminar

I løpet av de tre fulle dagene festivalen pågår, er det også et filmseminar som ledes av filmskaper og skribent Ed Webb-Ingall, og er hovedsakelig et bransje-arrangement for kunstnere og filmskapere, der de kan diskutere verkene innen bevegelige bilder som vises på festivalen, og temaer innen bevegelige bilder.

Blind Cinema

Et av de mest spesielle prosjektene er «Blind Cinema».

–På dagtid fredag har den tyske kunstneren Britt Hatzius norgespremière på sitt prosjekt «Blind Cinema», sammen med to 5.-klasser fra Seljestad ungdomsskole.

– Prosjektet kan oppleves på filmfestivaler rundt om i verden. Basert på metoden for audiobeskrivelse, er «Blind Cinema» en opplevelse hvor det å se en film blir en felles investering; en øvelse i samarbeid og kreativitet mellom seende barn og voksne med bind for øynene, sier Hokland.

Film og mat

Hokland startet Kinomatisk, der hun kombinerte film og mat. Det tar hun med seg inn i denne festivalen.

Helene Hokland i Harstad kino, i forbindelse med Arctic Moving Image & Film Festival (AMIFF). Foto: Oivind Arvola

Fredag kveld blir det visning av den klassiske filmen «Hiroshima mon Amour» med foredrag etter filmen av kunsthistoriker Marit Paasche, basert på et kapittel i sin egen bok «Et annet lerret. Fire historier om film og bildekunst». Da får publikum servert fransk mat.

Feministisk

Senere på fredag kveld blir det visning av et feministisk kortfilmprogram satt sammen av den Berlin-baserte kuratoren Christina Demetriou, et prosjekt som fokuserer på feministisk politikk og praksis, og søker å utforske nye måter å kuratere på.

Filmverksted

Lørdag og søndag er det filmverksted for ungdom på Ungdommens Hus, drevet av filmveksthuset Tvibit i Tromsø. Det blir visning av filmene i Harstad Kino søndag ettermiddag.

Andersens filmverden

Samtidig vises hans film «Brent jord».

Kunstprosjekt

Kunsthistoriker Hanne Hammer Stien kuraterer et program som tar utgangspunkt i det urbane samfunnet i Arktis og stiller spørsmål om hvordan arkitektur i Arktis forholder seg til språk og makt.

Programmet inkluderer paneldiskusjonen «Arctic Urbanism», som tar opp denne tematikken.

I tillegg blir det en ny utendørs kunstperformance «du mah heures pah maj» av Georgia Munnik – og et retrospektivt filmprogram med Knut Åsdam lørdag kveld. Åsdam er en internasjonalt anerkjent norsk kunstner som arbeider med film, video, fotografi, tekst, lyd og arkitektur.

– Livet i dagens urbane samfunn er et tilbakevendende tema i hans kunst. Munnik er en sørafrikansk ung kunstner bosatt i Nord-Norge. Hun arbeider med tematikk knyttet til språk og makt, sier Hokland.

Samisk

Lørdag blir det også et KinOmatisk arrangement med Samiske kortfilmer og samisk mat.

Paneldebatt

Søndag blir det et visning av tre filmer og en tilhørende paneldiskusjon med fokus på identitet i Arktis og globalt: Liquid Identities. Visuell antropolog Britt Kramvig og Brigt Dale og filmviter Scott MacKenzie sitter i panelet.

Les også: her er Vibeke Heides festivaltips.