Innovasjon Norge og prosjektleder Knut Perander håper å kunne utfordre de tradisjonelle måtene for hvordan kreative næringer møtes og deler kunnskap på.

Derfor arrangerer Innovasjon Norge et seminar under Festspillene i Nord-Norge i juni der formålet er å skape en møteplass for kreative næringer i Troms hvor man kan hente inspirasjon og få nye perspektiver på kryss av felt og sjangre.

– Vi ønsker ikke passive tilhørere, men engasjerte deltagere. Målgruppen er aktører, bedrifter og virkemiddelapparat som virker innen kreativ og kulturelle næringer i Nord-Norge, sier Perander.

Konferansen går over to dager, og innledere og innhold blir presentert i ukene som kommer.

Samme type konferanse ble holdt i Tromsø i vinter, og den del av programmet er sydd over samme lest, der det i stor grad blir holdt av pass til lokale deltakere, der de under vignetten ”Work in Progress” får fortelle om sine prosjekter.

Som navnet tilsier, skal det handle om prosjekter som er under abeid.

–Vi får høre hvordan vedkommende tenker, hva de planlegger å gjøre, pluss at vi, og deltakerne i salen, kan gi litt direkte tilbakemeldinger, sier Perander.

For dårlig

Siden Perander, som for øvrig er fra Harstad, startet i jobben som prosjektleder for programmet for kreative næringer i Innovasjon Norge i Troms og Svalbard, for et par år siden.

Etter det har han vært ofte i Harstad på jakt etter gode prosjekter. For tradisjonelt har Harstad hatt dårlig rykte på seg for å være dårlig på å søke offentlige penger eller fra stiftelser - spesielt innen kulturlivet.

– Det må et under til i Harstad, sa en lett spøkende Bjørn Eirik Olsen, leder av Sparebank1 Nord-Norges kultunæringsstiftelse, da han var i Harstad for å dele ut penger fra stiftensen rett før jula 2015. Men spøken hadde en alvorlig undertone.

Olsen siktet til at knapt en av de 60 millionene som han hadde delt ut til kulturnæringsformål hadde havnet i Harstadregionen.

– Dere er altfor dårlig til å søke midler, selv på gode prosjekter, sa han.

Det har også Innovasjon Norge sett.

Fokus

– Vi har i en god stund hatt fokus på Harstad, og utvikling av næringslivet i byen, da vi ser at søknadsinngangen er lavere enn folketallet tilsier, sier Knut Perander.

Innovasjon Norges oppgave er å bidra til å styrke næringsutviklingen også innenfor kreative næringer og legge til rette for etableringer i og koblinger mot eksisterende næringsmiljø.

Bedre

–Men det er blitt bedre, påpeker han. Nå har det blant annet kommet søknader fra flere kulturtiltak der Innovasjon Norge har gått inn; blant annet i filmfestivalen Helene Hokland planlegger.

Perander jobber ut fra Tromsøkontoret til Innovasjon Norge. Men han er i Harstad hver tredje uke, og har jobbet spesielt med å få ut informasjon til relevante aktører.

– Nå er vi fullbooket stort sett hele tiden, så antallet som får støtte er ikke så mye mer anderledes basert på folketallet enn andre større byer, sier han.

Fullbooket

– Nå er vi fullbooket stort sett hele tiden, så antallet som får støtte er ikke så mye mer annerledes basert på folketallet enn andre større byer, sier han. Det er bra aktivitet i Harstad, og det virker som folk snakker sammen.

Pop-up

Under Festspillene har Innovasjon Norge bestemt seg for å etablere et pop-up-kontor i fem dager.

– Vi skal holde til i lokalene ved siden av Harstad Sparebank, der flere uteplasser og eiendomsmeglere har holdt til; blant annet gamle Castello, sier Perander.

De har valgt Festspillene, fordi de anser det som det viktigste arrangementet i Troms.

– Vi stiller med de folkene vi har, og stort sett alle av våre 22 ansatte vil ha vært innom de dagene. Vi vil kjøre små seminarer og arrangere møter.

Det blir i bred satsing, der Innovasjon Norge har et spesielt program og fokus på gründere. Men alle satsingsområdene vil være representert i Harstad den uka.