Klar med teaterpremierer på Festspillene

Kjente og kjære navn har to teaterpremierer med seg til Festspillene.

Kristian Fr. Figenschow jr er mannen som står på scenen. 

Ketil Høegh har premiere under Festspillene smed monologen "Det fineste i livet". 

kultur

Hålogaland teater kommer til Festspillene i år med to teatermonologer. Og det er kjente og erfarne folk som skal stå på scenen tre dager i juni.

Regissør og dramatiker Lennart Lidström, mannen bak blant annet Oluf og Den fordømte Nordlending gjenforenes med Kristian Fr. Figenschow jr. i denne forestillingen hvor humor og nattsvart tragedie går hånd i hånd. Kristian Fr. Figenschow jr står på scenen.

I stykket blir publikum kjent med Peter Wessel Zapffe – filosof, forfatter, miljøverner og toppturentusiast. Zapffe er en viktig del av Tromsø kulturhistorie, og hans historie er like mye byens historie. Han har likevel et større navn utenfor landets grenser. Zapffes tanker om menneskeheten - våre liv og sitt eget inkludert - er preget av pessimisme. Men som alt annet han engasjerte seg i og skrev om er det mye humor i alvoret. Som Lennart Lidström sier: «Humor er avhengig av dypt alvor, og omvendt».

Monologen Zapffe får urpremiere på Festspillene i Nord-Norge 2016, lørdag 18. juni i Harstad kino.


Dans til elektronika

Festspillene løftet i går sløret på den store konsertforestillingen ”Anføttes” der musikksjangeren elektronika møter folkedans.

 

Ketil Høegh har premiere tirsdagen derpå med monologen "Det fineste i livet" av Duncan Macmillan i Lillesalen i Harstad kulturhus.

Det er historien om en syv år gammel gutt som lager en liste over de fineste tingene i livet for å muntre opp den deprimerte moren sin. Etter hvert som han vokser opp blir listen lengre, men hjelper den moren, og ikke minst han selv?


Skapte Twitter-storm mot P3s musikksjef - nå kommer hun til Harstad

Festspilldirektør Maria Utsi henter inn samiske artister til Festspillene.

 

I følge vaskeseddelen til forestillingen prøver den å si noe fornuftig om et alvorlig tema, men på en finurlig måte og med mye varme. Internasjonalt har stykket høstet gode kritikker. New York Times kaller den blant annet genial, fengslende, morsom og utrolig rørende, mens Chris Wiegand i The Guardian lister den som nummer én over beste forestillinger i Storbritannia i 2014.

Stykket er oversettelse ved Tonje Fiskaa, mens Ketil Høegh har oversatt til nordnorsk og tilrettelagt materialet, samt at han har regi og står på scenen.


Lovende start for nytt festspillmagasin

Magasinet Høtt er er lovende tilskudd til kulturjournalistikken i nord. Men presentasjonen skygger litt for innholdet.