Ilios: Man skal lete lenge etter en mer produktiv musiker enn Frank Zappa. Mer enn 60 utgivelser sto han bak, før kreften ble hans bane i 1993. I årene etter hans død har populariteten bare økt. Familien hans har fôret markedet med posthume utgivelser i fleng, og tribute-konseptene er mange. I Norge har Det Norske Blåseensemble fra Halden gjort suksess med albumet ”The Brass from Utopia” hvor ensemblets messingblåsere får det til å skinne av utvalgte låter av den amerikanske rockerebellen.

Lørdag kveld kunne harstadpublikummet oppleve haldenserne live på storsalsscenen i kulturhuset. 10 messingblåsere og 4 slagverkere, inkludert noen av landets fremste jazzutøvere og perkusjonister kalt inn for å toppe laget, presenterte et lite utvalg av Zappas musikk. Arrangør og trompeter Stian Aareskjold hadde valgt ut hovedsakelig instrumentallåter fra en rekke av Zappas album og ikledd dem en spenstig og velklingende drakt. De instrumenttekniske utfordringene sto i kø, men ensemblet taklet dem på solid vis. Knut Aalefjær hadde imponerende kontroll på trommesettet, og både trompeter Marius Haltli og trombonist Helge Sunde leverte kor i særklasse.

En ekstra bonus ble verket Ionisations av Edgar Varèse, Zappas store komposisjonshelt fra ungdomsårene. Verket er skrevet for 12 slagverkere og pianist. Takket være Harstads tallrike slagverkere - hele 6 profesjonelle utøvere finnes i byen - kunne man for en gangs skyld framføre stykket som Zappa selv sa var grunnen til at han satset på musikk.

De snaut 20 låtene ga et interessant musikalsk innblikk i en myteomspunnet artist og komponist. Selv om blodfansen på bakerste rad helst hadde sett at musikerne hadde holdt det gående til langt på natt, holdt det imidlertid med de to og en halv timene konserten varte.