Bilberging til havs

TOP GEAR? Estlenderen hadde kanskje fått ideen fra den britiske tv-serien Top Gear, da han la ut på storhavet i denne farkosten.   Foto: Sigmund Wiik

Kjøretøyet ble påtruffet sør for Kapp Verde-øyene utenfor Vest-Afrika. Kart: Google maps AIS: Marine Traffic 

  Foto: Sigmund Wiik

  Foto: Sigmund Wiik

  Foto: Sigmund Wiik

  Foto: Sigmund Wiik

nyheter>>

Sigmund Asle Wiik har brukt romjula til å berge en Toyota langt ute i Atlanterhavet.

Wiik, som bor i Tromsø, jobber som kranfører ombord på supplybåten Geoholm, som eies av norske Dof Management Storebø. 28. desember fikk båten en spesiell oppkalling.

– Vi er på vei fra Rotterdam til Rio de Janeiro der vi skal på jobb. Like etter at vi hadde passert Kapp Verde-øyene fikk vi en oppringing om vi kunne redde et amfibiefartøy som var blitt forlatt etter at det hadde oppstått problemer, forteller han i en epost.

Med eposten følger bildene som beviser historien.

Kjøretøy i blåmyra

Om bord på Geoholm var de ikke sikker på hva de ville finne da båten kom til den oppgitte posisjonen og kunne starte søket. Overraskelsen var derfor sto da de fant det de lette etter.

– Øynene ble store da vi oppdaget at det var en Toyota Landcruiser med flottører som lå og fløt, forteller Wiik.

– Den var blitt forlatt av en estlender som hadde seilt fra Senegal i Vest-Afrika. Han skulle visst til Natal i Brasil, men kom ikke lenger enn til Kapp Verde før problemene oppstod.

Estisk drøm

Estlenderen Mait Nilson hadde blitt berget av et annet skip et døgn tidligere. Det var en livslang drøm som hadde fått ham til å legge ut på storhavet i en farkost mer egnet for landlig transport. 

Nilson har, sammen med kona, alltid hatt en drøm om å bygge en amfibiebil med tanke på en jordomseiling. Fartøyet ble en realitet, og 2. november i år startet jordomseilingen med amfibiebilen Amphibear. I henhold til planen skulle ferden vare i ni måneder.

– Jeg skal kjøre Amphibear hele veien, forteller Nilson på nettsiden sin, der han betegner seg selv som "drømmer".

På land og til vanns - bilen skulle altså frakte Nilson hele veien rundt jorda. Den første følingen med det våte element fikk bilen over Gibraltar-stredet.

Da det gikk galt sør av Kapp Verde, var han glad for at Geoholm var i nærheten. Det var faktisk det eneste fartøyet som hadde løftekapasitet, og som Nilson kunne kontakte for å få hjelp.

– Utrolig velvillige og dyktige folk. Jeg snakket med den snilleste kapteinen jeg noen gang har vært i kontakt med, forteller Nilson på sin nettside.

Historisk

Mannskapet om bord på Geoholm kunne gå i gang med beringen da bilen ble funnet etter to timers leting.

– Vi startet på jobben med å berge toyotaen, og etter en stund fikk vi heist den opp på dekk, sier Wiik om bilen som var registrert i Estland.

– Det må vel være første gangen i historien at man har berget en Toyota langt ute i Atlanterhavet, fastslår Sigmund Wiik.

Fortsetter

Og Mait Nilson må nå konstatere at ferden nå ikke går som planlagt.

- Det er uunngåelig at Amphibear nå fortsetter sin tur på et stort fartøy. Det er altså ikke for egen maskin at den havner kommer fram til den andre siden av Atlanterhavet.

– Jeg har tre valg: Fortsette fra Rio de Janeiro, sende Amphibear tilbake til Kapp Verde, eller avslutte reisen.

Det siste vil Nilson nødig gjøre av hensyn til sponsorene.

– Jeg fortsetter etter å ha foretatt reparasjoner, konstaterer han.

Og årsaken til problemene? Brudd i kraftoverføringen til propellene på pontongene. Da det bakre kammeret i pontongen ble punktert, var det ikke annet å gjøre enn å søke nødhjelp fra nord.