Oppdatert:

Taxisjåfør er byens beste serviceyter

Tirsdag 30. juli kåret den internasjonale reiselivsorganisasjonen HSMAI Harstads servicehelt. Vinneren er taxisjåfør Jan-Rune Lorentzen.

GLADE: Daglig leder i Harstad Taxi, Tom Jakobsen, mottar diplomen som skal overrekkes til vinneren Jan-Rune Lorentzen. Her sammen med Fans of Good Service sine medarbeidere, Benedicte Gilroy Bøgh og Simon Behrendsen Lien.  Foto: Hanna Sundquist

VINNEREN: Servicehelten Jan-Rune Lorentzen, som for tiden ferierer i Lillestrøm, er evig takknemlig for å få en slik pris. Nå har jeg stor motivasjon til å jobbe videre og fortsette i samme gate, om ikke enda bedre, sier han.  Foto: Privat

nyheter>>

Super-sjåføren ferierer i Lillestrøm, så vi måtte nøye oss med å overbringe den gledelige nyheten over telefon.

Med vinneren på høyttaler gratulerte daglig leder i Harstad Taxi, Tom Jakobsen, hjertelig.

- Dette var overraskende og gledelig. Nå har jeg stor motivasjon til å jobbe videre og fortsette i samme gate, om ikke enda bedre. Man prøver så godt man kan, noe som tydeligvis har funket, sa Lorentzen lystig over telefon.

Premien er en innrammet diplom samt hotellopphold for to personer over to dager. Prosjektet Fans of Good Service har medarbeidere som denne sommeren reiser rundt i 33 forskjellige byer for å finne den personen som fortjener å hedres for sin serviceytelse. I august skal det kåres en endelig vinner av disse 33 vinnerne.

Verdig vinner

Tipset om å hedre Lorentzens gode holdning kom fra Harstad Turistforening. De to medarbeiderne Benedicte Gilroy Bøgh og Simon Behrendsen Lien tilbrakte tirsdag formiddag til å snakke med Harstad-folk for å få bekreftet at Lorentzen er en verdig vinner.

- Vi har gjort en grundig research, og man må være helt sikker før man kårer en slik vinner. Vi har fått masse gode tilbakemeldinger på sjåfør Lorentzen, så vi var ikke i tvil, sier Behrendsen Lien, ansatt i filmcrewet for Fans of Good Service.

Skiller seg ut

Daglig leder i Harstad Taxi, Tom Jakobsen, er ikke i tvil om at seieren er vel fortjent.

- Lorentzen skiller seg ut. Han er alltid tidlig ute og har ofte gode ideer. Man vet at han alltid stiller opp, og hopper med en gang ut av bilen sin når det trengs.

Han understreker at de i Harstad Taxi har mye fokus på det å yte god service, og at de ofte holder servicekurs.

- Jeg vet at dette betyr mye for Lorentzen. Og ikke minst betyr det mye for Harstad Taxi. Han er en god inspirator for oss alle, sier Jakobsen.

- Taxinæringen er viktig

Ingunn Hofseth, administrerende direktør i HSMAI, er kjempeglad for at seieren gikk til Lorentzen.

- At taxisjåfører yter god service har alt å si for at turister skal få en god opplevelse i Norge. En sur og grinete taxifører kan ødelegge et helt norgesopphold.

Hun legger til at det derfor er viktig å hedre de som gjør det lille ekstra for at kundene skal føle seg tilfreds.

- Vi bor i et høykostland, og ønsker mer turisme. For å kunne forsvare de høye prisene våre, må vi være ekstra vennlige. Dette har Lorentzen oppfylt.