Kjell Magne Angelsen"/>

Bygger kopi av Belgica

Den ideelle organisasjonen Belgica Societé planlegger å bygge en eksakt kopi av polarskuta som ligger på havets bunn i Brurvika.
Fakta Belgica
nyheter>>

Målet til belgierne er som kjent å flytte vraket til lokaliteter i Belgia. Samtidig ønsker de å bygge en fullskalakopi av skuta, og omgjøre den til et flytende museum.

–Planen er å innrede båten som et polarhistorisk museum med deler av både belgisk og norsk polarhistorie. Vi har allerede funnet et skipsverft som er villig til å bygge skuta, forteller president Willy Versluys i Belgica Societé.

Nye dykk i april

I utgangspunktet blir ikke dette Belgias svar på Anna Rogde.

– Nei. For å seile skuta aktivt må vi tilpasse den moderne regler for sikkerhet og ferdsel til sjøs. Dette vil kreve så store modifikasjoner av det opprinnelige fartøyet at vi dropper en aktiv løsning. Men et flytende museum er absolutt innen rekkevidde, påpeker Versluys.

At belgierne skal bygge en kopi betyr ikke at de har mistet interessen for den opprinnelige skuta.

– Akkurat nå forhandler vi med store selskaper i Belgia om sponsormidler til prosjektet. I april neste år ønsker vi å komme tilbake til Harstad for utvidede arkeologiske undersøkelser. Vi er blitt fortalt at våren er den tiden på året hvor sikten i sjøen er best, sier Versluys.

Hjelp fra sjøforsvaret

Belgica Societé ble en smule nedslått over tilstanden til vraket da de dykket i Brurvika for noen måneder siden. Blant annet inneholder skuta ammunisjon, og er delvis tildekt av fiskegarnrester. I etterkant har selskapet vært i kontakt med den norske marinen for hjelp med eksplosivene. I første omgang har sjøforsvaret sagt seg villig til å utføre egne dykk på vraket, for selv å utrede mulighetene.

–Vi håper at eksperter fra det norske sjøforsvaret kan hjelpe oss med å fjerne rester av ammunisjon. Målet er fremdeles å flytte hele vraket fra Brurvika. Sekundært vil vi gjerne ta med oss så mange deler av det som mulig sørover, poengterer han. En god del metalliske gjenstander er tilgjengelig på havbunnen. Tilstanden til veden i selve skroget er heller dårlig. Selv den minste berøring kan få konsekvenser.

–I denne sammenheng behøver vi grundige arkeologiske dykk. Hvis ikke kan vraket få ytterligere skader. Preservering er nøkkelen. Nye undersøkelser til våren vil forhåpentlig gi oss de siste svarene vi behøver, avslutter Versluys.