Vant med en spøk

Blant 32 mediehus i Polaris-konsernet har Harstad Tidende den beste humoren. I helga fikk avisen pris for beste aprilspøk.
nyheter>>

Årets aprilspøk fikk nasjonal oppmerksomhet. Du husker kanskje Knut Gaasvik, som i avisen framsto som nybakt far til tre barn.

– Alt skjedde brått, under Festspillene i Harstad. Det var hektiske dager og ditto netter, om du skjønner.

Slik forklarte trebarnsfaren at han framsto på tre bilder med ulike mødre og barn.

Historien var kanskje så utrolig at de fleste tok spøken umiddelbart. Og de som ikke fikk lest den i avisen, brukte ht.no. Og det var det mange som gjorde.

”Årets morsomste aprilspøk,” antydet nrk.no. Dagbladet beskrev spøken som årets mest forseggjorte, mens vg.no spådde en kø av single menn til årets festspill i Harstad.

Ideen til aprilspøken ble klekket av ansvarlig redaktør Bård Michalsen. Sammen med seg til å realisere spøken hadde han Øivind Arvola og Gurid Ivarhus Næss. Det ble rekordtrafikk på ht.no av arbeidet. 100.000 leste spøken, og 15.000 lenket til artikkelen på sin egen Facebook-side.

- Jeg får fortsatt e-post fra folk om den, gliser Michalsen, som forteller at saken er inspirert av en lignende aprilspøk i Sverige.

Og nå er spøken altså prissatt av Polaris Media. Prisen fikk Michalsen på Polaris Medias konsernsamling i Trondheim i helga.

I tillegg til humorprisen, fikk Harstad Tidende også pris for beste opplagskampanje. Polaris Trykk Harstad fikk dessuten pris for utvikling av datasystem ved trykkeriet.

Relaterte saker: