Knut Godø"/>

Kystens farligste vrak

Polarskuta "Belgica" er et ulåst sprengstofflager en kort båttur fra Harstad sentrum.
nyheter>>


Det er blokker med guncotton - kruttbomull - som blir livsfarlige når de tørker. Da begynner de å "svette" nitritsyre, som er ekstremt berøringsfølsomt. Hvis en slik blokk for eksempel blir glemt i lasterommet på en bil, er den en vakker dag tørr nok. Når bilen starter, er ristingen nok til at den går av.

- Og smelle vil den, sier minedykker Dag-Owe Jensen.

- Å glemme ei slik blokk bak i bilen er noe av det minst lure som er mulig å foreta seg.

Jensen er ikke et øyeblikk i tvil om at det finnes noen som er tullete nok til å gå ned på vraket for å plukke i lasta - med mulig tap av lemmer og liv som følge. Det er slike scenarier som gjør vraket av "Belgica" til et av kystens aller farligste.

Jensen vet ikke om noe annet vrak som på grunn av tilgjengelighet er like potensielt farlig som vraket av "Belgica".

I tillegg inneholder lasten sprengladninger til bruk ved graving og bygging.

Kruttbomull er pakket i kobberkasser med 14 blokker i hver, med skrulokk. De ble brukt til sabotasje. Man plasserte dem, skrudde lokket av og stakk detonatorer med lunter inn i kruttet.

Dag-Owe Jensen, en meget erfaren minedykker, nå brannmann i Harstad, har i mange år håndtert ammunisjon, granater og torpedoer fra krigen. Han har dykket på dem, og sikret og uskadeliggjort et bredt sortiment sprenglegemer.

- Ligg unna

- Ikke rør innholdet i dette vraket, lyder hans entydige advarsel til dykkere som måtte finne på å ta seg en tur på dypet.

- Mange vrak er farlige på andre måter, de kan kollapse, eller begynne å lekke miljøskadelige substanser. Men tilgjengeligheten gjør at "Belgica" er livsfarlig på sin spesielle måte, og langt mer enn andre vrak.

Han har vært ved "Belgica" flere ganger, og har vært forespurt som ekspert i forbindelse med en mulig ryddeaksjon. Han mener en effektiv enhet på seks dykkere med slamsugeutstyr bruker en uke på å rydde vraket. Regninga kan i beste fall bli en halv million kroner.

Ryddeaksjon

- Det kommer litt an på hvordan man gjør det. Det enkleste er å holde det vått, og sette det av under vann. Eventuelt ta det på land, legge det over en armert sprengladning, som settes av når alt er ute av vraket.

Forsvarets Operative Hovedkvarter har noe høyere tall, formodentlig fordi hvis forsvaret skal gjøre jobben, blir det en annen størrelse på utstyret. Ifølge EOD-offiser Håvar Øie ved Forsvarets Operative Hovedkvarter på Reitan ved Bodø kommer en operasjon av denne typen på mellom 1,8 og 2,8 millioner kroner.

- Dette er ikke penger Forsvaret har klare i dag, fastslår Øie.

Han avventer også rapporten fra den belgiske minedykkergruppa, og vil gjøre en ny sikkerhetsvurdering ut fra opplysningene i den.