Kjell Solbakken"/>

- Oppstart på Grytøya om fire-fem uker

- Endelig, sier Noralf Leitring og Ottar Antonsen, to av ildsjelene som har jobbet iherdig for rassikringa på Grytøya.

  Foto: Morten I. Jensen

  Foto: Morten I. Jensen

nyheter>>

kso@ht.no 911 51444

I går bekreftet regionveisjef Torbjørn Naimak at det blir oppstart på rassikrings-prosjektet nå i høst. Brikkene har falt på plass. Leonhard Nilssen Sønner i Risøyhamn leverte inn det laveste anbudet på 130 millioner kroner, og nå er det bare småtterier (blant annet en vedståelsesfrist som går ut i morgen) og litt papirarbeid som gjenstår før alt er klappet og klart.

130 millioner

Ottar Antonsen, leder i veikomiteen for FV 15 mellom Dale og Alvestad, bekrefter overfor Harstad Tidende at han fikk grønt lys fra fylkeskommunen i går. Rassikringa på Grytøya og bygginga av en ny og trygg helårsvei er i boks. Selv om prislappen har økt fra hundre til 130 millioner kroner.

–Endelig har vi kommet i mål, sier Noralf Leitring. Sp-politikeren kan skrive under på at det har vært mange "skjær i sjøen" opp gjennom årene. Ventetida har vært lang, men tålmodige øyværinger kan snart heise flagget til topps – for om en måneds tid vil maskiner og utstyr være på plass og arbeidet kan omsider starte opp.

Ytre Grytøya overlever

–Dette er prosjektet som skal til for at Ytre Grytøya skal overleve. Nå får vi fart, optimisme og pågangsmot igjen. Øyfolket har selv bidratt med mye, og ofret Alvestad skole for å få en trygg helårsvei over Grytøya. Noen av oss har stått ekstra hardt på, helt fra vi satt sammen på fylkestinget på begynnelsen av 90-tallet og diskuterte tre rassikringsprosjekt og hvordan vi skulle gå fram for å få realisert disse. Ottar Antonsen, Roy Waage, Jan Solheim og jeg var enige om fremgangsmåten og nå ser vi endelig resultatet av samarbeidet, sier Noralf Leitring.

Det handler om Lian på fylkesvei 15 og bygginga av en tunnel på halvannen kilometer. Toppentunnelen på midten av 90-tallet var bare begynnelsen. Nå får man endelig sikret hele veiforbindelsen ut til Ytre Grytøya.

Ny tidsalder

Ottar Antonsen (KrF) sier det åpner seg en ny tidsalder for øyfolket når rassikringa er fullført om to år.

–Jeg håper at arbeidet skal være ferdig rundt skolestart i 2010, og må bare få si at tålmodigheten seiret tilslutt. Folket på Grytøya har vært fantastiske som har holdt ut i alle disse årene. Nå kommer belønninga. Jeg vil tro at dette fører til økt tilflytting på Ytre Grytøya. Ihvertfall har jeg hørt om flere som vurderer å flytte utover til øya, sier Antonsen.

Noralf Leitring tilføyer at det er mange som skal ha sin del av æren for det som skjer. Og han peker på Sp-leder Liv Signe Navarsete som har vært to ganger på Grytøya – senest i april i år.

–Da kom Navarsete med en budsjettlekkasje som vi satte stor pris på, og det viser også at statsråden har solid handlekraft, sier Leitring.

Solid samspill

Ottar Antonsen viser til det solide samspillet. Folket på Grytøya som bidro med 250.000 kroner og ofret Alvestad skole. Harstad kommunestyres garanti på 25 millioner kroner, fylkeskommunen som støttet opp og departementets tilslutning i siste instans. Alle har vært med og bidra til en nødvendig rassikring av Norges kanskje mest rasutsatte strekning – FV 15 mellom Dale og Alvestad. Og samtidig får man en trygg helårsvei å ferdes på.

–Vi har all grunn til å være stolte og fornøyde. Og når maskinene starter opp i slutten av oktober, skal vi heise flagget, sier Ottar Antonsen.

Frank Tore Lind, leder i velforeninga og medlem av veikomiteen, sier til HT at det blir en merkedag når maskinene starter opp på Grytøya.

–Vi skal feire det ordentlig, for nå er det ingen tvil lenger om at rassikrings-prosjektet blir gjennomført, sier Lind.