Grottebadet – en Lofast-magnet

- Det er ikke Adolf-kanonen som drar småbarnsfamiliene til Harstad

  Foto: Harstad Tidende

  Foto: Haavard Kristoffersen Hansen

nyheter>>

Dette sier daglig leder Grottebadet, Kjetil Christoffersen. To måneder etter åpningen har ikke næringslivet registrert den store Lofast-effekten. Det som i første rekke drar folk fra Lofoten til Harstad er Grottebadet.

Denne konklusjonen kan trekkes på bakgrunn av en rask ringerunde i byens næringsliv. På spørsmål om de har merket noe til den forventede "Lofast-effekten" er svarene svært vage. Den helt store handelseksplosjonen over Raftsundet lar vente på seg. Men de kundene fra øyriket i vest som besøker Harstad har svært ofte kombinert handleturen med en dukkert i Grottebadet.

Rekordtall

Besøkstallene hittil i år bekrefter tendensen. 9.800 personer badet i de første fem ukene av 2008. Det er rekord for denne tiden av året. I 2006 hadde 6.640 badet i samme periode. Mens fjorårets svake 4.918 besøkende kan relateres til at terapibassenget var stengt, mener en meget fornøyd daglig leder, Kjetil Christoffersen.

–Uten at vi kan tallfeste det kan jeg bekrefte at vi har merket en klar økning av folk fra Lofoten og Vesterålen i Grottebadet etter at Lofast kom. For å si det litt flåsete: Adolf-kanonen drar ikke småbarnsfamiliene til Harstad, - det gjør Grottebadet, smiler Christoffersen.

Hyggelig

Han fastslår at kombinasjonen med kulturhus-tilbudet, Obs, kjøpesentrene, de store varehusene og Grottebadet er selve kjernen i magneten som trekker folk til byen.

– Klart det er hyggelig når gjester fra Lofoten ringer oss etter besøk for å fortelle hvor fint de har hatt det i Grottebadet og Harstad. Økningen i besøkende kan vi også i stor grad takke avtalen med Nautilus gym for. Men også Lofast er en faktor, konstaterer den daglige lederen.

Venter på våren

Det kan virke som at byens næringsliv venter på at våren skal få reiselysten til lofotværingene på topp.

– Som jeg har påpekt tidligere tror jeg dessverre ikke at Lofast får den helt store kjempeeffekten nå vinterstid. I hvert fall ikke for hotellnæringen. Når vår og sommer atter melder seg med tørre veier og sol får vi nok en større andel av gjester fra Lofoten, sier Ole-Jonny Korsgaard, sjef ved Clarion Collection Hotell.

Mangelvare

–Årstiden har nok litt av ansvaret for at vi ikke har merket så stor forskjell på trafikken fra Lofoten. Møbler er uansett et viktig kort for å tiltrekke kunder fra den regionen. For i Lofoten er de ikke i nærheten av å presentere et utvalg som vi har her i Harstad, forteller Tor Jensen hos Møbelringen.

Hos Rune Pedersen og Bohus kommer Lofast-kundene på lørdager.

– Vi har vareleveranser til Lofoten og Vesterålen flere ganger i uka. Trafikken vi har nå er gjerne folk som kombinerer med en Grottebad-pakke i samme slengen, sier Pedersen.