TV-aksjonen i Harstad: Disse bedriftene har blitt pantefaddere

Så langt har 13 harstadbedrifter blitt pantefaddere i TV-aksjonen i Harstad. To bedrifter har satt maksgrensen på 10.000 kroner.

Håkon Vahl (t.v.), styreleder i Harstad profileringspool og Ole-Jonny Korsgaard, direktør i Harstadregionens næringsforening.  Foto: Frank R. Roksøy

nyheter>>

Tirsdag arrangerer harstadskolene strandryddedag, og i den forbindelse håper Ole-Jonny Korsgaard, direktør i Harstadregionens næringsforening, at bedrifter gir penger for sekker med plastsøppel elever rydder. TV-aksjonen blir noe annerledes enn det vi er vant med. I år blir den heldigital som følge av koronapandemien, og derfor skal den lokale TV-aksjon-komitéen jobbe for å engasjere harstadværingene til å bidra til en god sak.

Årets innsamlingsaksjon går til WWFs (Verdens naturfond) arbeid med å bekjempe plast i havet. Selve aksjonsdagen er 18. oktober, men årets digitale løsning gjør det mulig å gjennomføre innsamlingen over et større tidsrom.

Tirsdag opplyser TV-aksjon-komitéen i Harstad at 16 bedrifter har blitt pantefaddere så langt, og de oppfordrer flere til være med.

Les mer om pantefadderordningen nederst i saken.

  • Hålogaland Kraft - sekkepant inntil 10.000 kroner.

  • Harstad havn KF - sekkepant inntil 5.000 kroner.

  • Harstad Tidende - sekkepant inntil 5.000 kroner.

  • Vizuelli - sekkepant inntil 3.000 kroner.

  • Økonomi Consult AS - sekkepant inntil 2.500 kroner.

  • Killi utleie AS - sekkepant inntil 2.000 kroner.

  • Brødrene Killi AS - sekkepant inntil 2.000 kroner.

  • Harstad Skipsindustri (HSI) - sekkepant inntil 3.000 kroner.

  • Harstad Maskin - sekkepant inntil 8.000 kroner.

  • Serit - sekkepant inntil 10.000 kroner.

  • Eiendom-Nord AS - sekkepant inntil 5.000 kroner.

  • Mat av Vahl - sekkepant inntil 1.000 kroner.

  • Pibo Optik - sekkepant inntil 5.000 kroner.

  • Verftet/Bar Harstad - sekkepant inntil 2.500 kroner.

  • Resight - sekkepant inntil 10.000 kroner

  • Parabolflua - sekkepant inntil 2.000 kroner.

Ole-Jonny Korsgaard har en klar oppfordring til medlemmene i Harstadregionens næringsforening:

– Målsettingen vår er at vi skal få flest mulig bedrifter i foreningen med på å gi 100 kroner for sekker med plastsøppel elevene rydder, sier Korsgaard.

Harstadregionens næringsforening har 250 medlemsbedrifter, ifølge direktøren.

– Bedrifter som gir penger for noen sekker, er med på å støtte en god sak. Plast i havet er en av de største utfordringene den neste generasjonen kan møte på, sier Korsgaard.

Verdi på 200 kroner

Det blir ingen fysiske bøssebærere i årets aksjon, men alle kan melde seg på som digital bøssebærer.

Tirsdag 29. september stiller barn og ungdom i 7.- og 8. klasse fra Harstad opp for havet og årets TV-aksjon. På den nasjonale strandryddedagen vil de rydde deler av kystlinjen vår, fra Kasfjord til Sandtorg, og i den forbindelse gir Harstad kommune og Hålogaland ressursselskap (HRS) 100 kroner per sekk.

Styreleder i Harstad profileringspool og daglig leder ved Mat av Vahl, Håkon Vahl, har samme oppfordring som Korsgaard.

– Vi håper bedrifter støtter opp om saken og betaler 100 kroner for sekker skoleelevene rydder, sier han, og legger til at plast i havet er viktig å bekjempe, sier Vahl.

– Naturlig og viktig å engasjere en by

Kriss Rokkan Iversen, leder for den lokale komitéen, håper næringslivet i Harstad lar seg inspirere av barna og ungdommens innsats. Hun oppfordrer harstadbedrifter til å bli pantefaddere, som betyr at det gis 100 kroner til TV-aksjonen for hver sekk med strandsøppel barn og ungdom rydder. Man kan selv sette et maksimumsbeløp som passer for bedriften.

Kriss Rokkan Iversen.  Foto: Marie Øvrum

Hun sa i en tidligere sak at hun mener marin forsøpling er et tema som harstadværinger kan føle seg ekstra engasjert i.

– Harstad er en by som ligger på kaikanten, og alle her har et forhold til havet. For meg er det naturlig og viktig å engasjere en by som Harstad til å ta vare på havet vårt, sa Iversen.

Iversen sier at når du har bestemt deg for at din bedrift ønsker å bli pantefadder, gir du som medlemsbedrift beskjed til næringsforeningen eller Harstad profileringspool.

– Hvis bedrifter ønsker å være med, men som ikke er med i næringsforeningen eller Harstad profileringspool, kan de ta direkte kontakt med meg, sier Iversen.