Det blir dyrere å fly

- Det er nå full stans i flytrafikken, og på andre siden av koronaen spår vi færre flyavganger og dyrere billetter.

Et fly fra Norwegian tar av fra Oslo Lufthavn Gardermoen. Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix  Foto: Ole Berg-Rusten

nyheter>>

Det skriver kommunikasjonsdirektør Anette Maltun Koefoed i Berg-Hansen i en pressemelding.

- Helt siden Norwegian kom på banen, har det vært sterk konkurranse på norsk innenriks. Vi som forbrukere har nytt godt av dette, for vi har fått to konkurrenter som har utviklet gode produkter, tilbudt gode priser og hatt et godt rutetilbud. Ellers i verden har vi også hatt strekninger med tøff konkurranse, som har ført til tilsvarende gode priser og mange avganger. På et eller annet tidspunkt var jo dette nødt til å snu, og det ble altså koronaen som satte en stopper for det hele, sier Koefoed.

Tvunget til justeringer

Hun understreker at med en total stopp i markedet, har de fleste flyselskaper blitt tvunget til å justere sine vekststrategier. Nå er det lønnsomhet som gjelder, og kravene fra både eiere og styrer hos alle flyselskaper er å bygge opp større reserver for å kunne stå gjennom fremtidige kriser.

- Det betyr et redusert rutetilbud, dyrere flypriser og færre kampanjer. Når bransjen i tillegg blir pålagt å håndtere nye smittevernregler, med avstand om bord i flyene, bidrar også dette til dyrere flypriser.

- Vil vi aldri se kampanjepriser igjen?

– Joda. Det vil alltid være perioder hvor flyselskapene har behov for å fylle setene, og når familier har lov å sitte sammen kan vi kanskje i sommer se kampanjer som «betal for 1 og reis 2» også videre.

Koefoed tror flybransjen har hatt godt av årene med sterk konkurranse, fordi det har bidratt til å utvikle flyproduktet slik vi ser det i dag.

Enklere for kunden

- Og vi kommer til å trenge konkurranse også fremover, men kanskje ikke like sterk konkurranse og med samme vekstambisjoner. Det kan føre til færre aktører og større aktører, men også forhåpentligvis at flyselskapene flytter noe av fokuset fra konkurrentene over på kunden – og i større grad enn før, tilbyr produkter som gjør det enkelt for kundene å være på reise og enkelt å forholde seg til de ulike billettprisene, sier Anette Maltun Koefoed.