Norwegian innfører betaling for håndbagasje som ikke får plass under setet

Endringen trer i kraft i februar, og betyr at hvis du har med deg trillekoffert som må plasseres i hattehyllen - så er ikke det lenger gratis.

Norwegian-fly. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix  Foto: Gorm Kallestad

nyheter>>

Det vil ikke lenger være mulig å ta med seg håndbagasje på Norwegian-fly - som ikke får plass under stolsetet - uten å måtte betale for det.

Fra februar 2020 vil Norwegian ta gebyr for håndbagasjen dersom den ikke får plass under stolsetet foran, skriver den danske luftfartsavisen Check-in.dk.

Det betyr at hvis du skal ta med deg trillekoffert som må plasseres i hattehyllen, så må du betale for det.


Passasjer slo seg vrang om bord – fly måtte snu like før take-off

Norwegians rute DY383 fra Tromsø til Oslo måtte fredag kveld snu og kjøre tilbake til gaten på Langnes.


Ifølge Flysmart24 er ikke prisen klar ennå.

– Vi jobber med å oppdatere vårt håndbagasjeregelverk for å sikre at alle våre reisende får en så behagelig flytur som mulig og at flyene går på rute. De endringene vi planlegger å innføre vil bidra til dette, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian i en kommentar til nettstedet.


Denne uka starter Norwegians nye direkterute fra Tromsø

Mandag går den første flyvningen i regi av Norwegian på selskapets nye direkterute mellom Tromsø og Trondheim.


I tillegg vil vektbegrensingen på innsjekket bagasje øke fra 20 til 23 kilo, mens kunder med fleksibel billett kan ha med seg 15 kilo i stedet for 10 kilo håndbagasje.

Norwegians håndheving av håndbagasjereglene har fått mye oppmerksomhet den siste tiden. Like før jul skrev E24 om hvordan Transportklagenemnda ga seks passasjerer medhold i klagene de hadde på håndbagasjegebyr.

Norwegian innrømmet i høst at de har håndhevet regelverket for vekt og størrelse for håndbagasje for strengt, etter at flere passasjerer reagerte på gebyrene de ble ilagt.


Norwegian-nedleggelsen: 31. august stenger dørene på kundesenteret

Allerede i april la Norwegian fram forslag om å legge ned kundesenteret i Tromsø for å spare penger. Kun fem av 30 ansatte blir med videre.