Rundt 180 møtte opp til entreprenørmøte om Evenes-utbyggingen i samfunnshuset i Bogen onsdag i forrige uke.

Under møtet listet utbyggingssjef, Ommund Syvertsen i Forsvarsbygg, opp det ene etter det andre prosjektet som ville bli lagt ut på anbud, skriver Fremover.

Husing av P8 Poseidon er et av prosjektene:

– Det skal bygges 15.000 kvadratmeter med bygg for de nye patruljeflyene, sa Syvertsen. I tillegg skal drivstoffanlegg og fasiliteter knyttet opp mot kampflybase renoveres og bygges på nytt.

Det skal også bygges kaserner og sykestue - blant annet.

Totalt skal det brukes 4,2 milliarder kroner på Evenes frem til 2021. Basen skal være operativ fra 2022.

Anbudene legges ut neste sommer.

Nye skisser

Presentasjonen fra Forsvarsbygg, viste også helt nye skisser, deriblant husing av P8 på Evenes.

Under folkemøtet i Andøy forrige tirsdag, var en utfordring til Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen å vise hvor man skulle ha plass til ni P8-fly på Evenes.

På de nye skissene kan det tilsynelatende se ut til at det er satt av et langt større område for P8 enn det som ble presentert i KVUen tidligere i år.

Dette satte sinnene i kok på facebookgruppa «Bevar Andøya Flystasjon».

Styremedlem Odd Bakken i BAF skrev følgende på gruppa i går kveld:

«Glem tegningen med 60 000 kvm oppstillingsplasser fra KVU og KS1. Nå kommer forsvarsbygg fram med de EGENTLIGE planene. Her er arealet minst fordoblet! Forbindelsen til rullebanen er flyttet 600m lenger nord.», skriver han.

Under ser du de siste skissene, opp mot skissene i KVUen, som ble sluppet tidligere i år.

Under folkemøtet i Andøy, fikk Forsvarsminister Bakke-Jensen spørsmål om konstnadsoverskridelser i milliardklassen ville ha innvirkning på å eventuelt endre vedtaket om flytting til Evenes. Det ville han ikke svare på.

Beate Ingebrigtsen, senior kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsbygg, sier til VOL at skissene var kun det, skisser:

– Plansjen som ble brukt, ble utarbeidet til entreprenørmøtet Forsvarsbygg holdt 20. juni for å fortelle entreprenører fra hele landet om mulighetene på Evenes. Nærmere 200 entreprenører deltok på møtet, og denne plansjen ble bl.a vist for å skissere at det finnes et fremtidig utviklingspotensiale for både nasjonal kapasitet og/eller alliert mottak - ut over det som planlegges og bygges for iht alternativ 2 i KVU, skriver hun i en e-post.

Hun forklarer videre at dette altså er en illustrasjon, og viser ikke det som er tenkt bygd i henhold til godkjente planer, hevdes det.

– Skissen viser at det er mulig å bygge ut i fremtiden, dersom nasjonale behov eller allierte behov endres. Dette utviklingspotensialet omtales også i KVU.

Per i dag planlegges det med og bygges for alternativ 2 på Evenes.

– Det er i dag god mottakskapasitet for allierte fly på Evenes flystasjon. Dersom det skulle være tilsvarende aktivitet ved Evenes som dere beskriver i spørsmålet under, vil disse flyene altså plasseres i henhold til KVUen.

Under entreprenørmøtet, ble totalkostnaden satt til det den har stått på også i KVUen, 4,2 milliarder kroner.

– Spennende

Entreprenørene som kom, syns det var spennende.

– Det er spennende å se hva som skjer her. Uansett hva som skjer, så er det klart at aktivitet genererer aktivitet. De som får oppdrag innenfor gjerdet, vil gi muligheter til de som er utenfor gjerdet, sier Hallgren Gundersen fra Elinstallatøren og Arild Bogstrand fra Bogstrand AS.

De deltok på møtet i Bogen onsdag formiddag sammen med flere andre lokale entreprenører fra både Harstad- og Narvikområdet.

– Utbyggingen av Evenes flystasjon er helt fantastisk for regionen, og kommer til å involvere veldig mange, konkluderer Gundersen og Bogstrand.

Bård Hansen i Bjørn Bygg, som deltok med Gundersen og Bogstrand, er en av de heldige som allerede har fått oppdrag for Forsvarsbygg. De har fått oppdraget om å bygge det nye dokumentsenteret for gradert informasjon inne på flystasjonen, som skal stå ferdig rundt årsskiftet.

Krevende

Entreprenørene fra Harstad sier at det er krevende for mindre entreprenører å kvalifisere seg til store oppdrag, men at man kan få oppdrag via de større firmaene som lettere hevder seg i konkurranser.

Oppsiktsvekkende mange fra næringslivet var nysgjerrige på møtet, men det var ikke så mange som stilte spørsmål etterpå. Forsvarsbygg orienterte om hvilke prekvalifiseringer til anbudsrunder som er nært forestående. Blant annet innenfor sikring og infrastruktur på flystasjonen, skal man sende ut prekvalifiseringskonkurranser i løpet av sommeren.

Futurum i Narvik, var representert med prosjektmedarbeider Kjetil Blix Strokkenes, som jobber for å kartlegge muligheter for næringslivet i Ofoten opp mot Forsvaret.  Prosjektstilling er laget i samarbeid med Ofoten regionråd og Nordland fylkeskommune.

– Dette er stort, og at det er kommet så mange viser bare hvor interessant dette er. Og det er ikke bare entreprenører her, men også mange andre interesserte til stede. Vårt mål er for eksempel at mange velger å flytte til regionen, sier Blix Strokkenes.

Takket

Øverste utbyggingssjef for utbyggingen ved Evenes flystasjon og Ørland flystasjon, Olaf Dobloug, takket for stort oppmøte og forespeilet næringslivet flere informasjonsmøter til høsten. Blant annet skal Forsvarsbygg legge ut forslag til statlig reguleringsplan for området rundt flyplassen etter ferien, og vil invitere til informasjonsmøter om det tidlig høst.

Evenes flystasjon skal bli fremskutt base for de nye kampflyene F-35 i 2021/2022 og hovedbase for de nye maritime patruljeflyene P-8 Poseidon i 2022. Prosjektrammen for utbyggingen av Evenes er på 4,1 milliarder kroner.