– Mat- og vinturister ønsker å møte menneskene som har en lidenskap for det de gjør, og for maten og vinen de serverer. Derfor kommer de hit.

Å dra på kulinariske tematurer til Frankrike, Spania og Italia er blitt meget populært blant nordmenn.

Fulltegnede turer

Øystein Tveit er reiseleder hos selskapet Vino Piemonte – et av selskapene som organiserer slike turer.

– Vi har gjennomført 10-12 slike reiser de siste tre årene – og jeg vil absolutt si at interessen er økende for denne måten å reise på, sier han.

Ifølge Tveit blir temareisene stort sett fulltegnet i løpet av et par dager når de legges ut.

Han tror at grunnen til den økende interessen er at folk vil «komme bak» etiketten på flaskene man setter på bordet hjemme.

Til Piemonte

– Det er nok en kombinasjon av at man vil se hvordan vinen produseres, smake på produktene og møte produsentene. Selv om rundturen i produksjonskjeller nummer fem, seks og syv nok ikke er like spennende for alle, sier han.

Denne turen går til et av verdens fremste mat- og vinområder – Piemonte. Seks dager, ti stopp. Syv vinprodusenter, én kokkeskole, et museum og kjøkkenet på en populær restaurant.

Gruppen vår på 16 har «base camp» i Alba, en by på størrelse med Harstad, cirka halvannen times kjøring sør for Torino i Piemonte.

(Noen) spytter ut vinen

Vi kjøres rundt i en Fiat-buss av sjåføren Evgenio, som tålmodig venter i skyggen mens resten av gjengen rusler rundt, blir guidet, smaker, smatter, (noen) spytter og spør.

– Til forskjell fra resten av området ble våren 2014 veldig vellykket. Vi hadde flaks med druene og klarte å berge avlingen.

Stefano Conterno har nettopp vist oss rundt på den vesle vinfabrikken som han driver i landsbyen Monforte sammen med faren og moren.

Monforte er en av i alt elleve landsbyer i Italias kanskje ypperste vinappalasjon: Barolo. Viner fra regionen blir regnet som «Vinenes konge» og er etterspurt i hele verden.

Produksjonen av Barolo-vin er strengt regulert og kvalitetskravene skyhøye.

14 millioner liter Barolo

– Vi produserer 14 millioner flasker Barolo per år, og for å få lov til å kalle vinen for Barolo må vi følge en rekke produksjonskrav – blant annet for lagring, forteller Stefano.

Han har dekket opp et bord med litt pølser, noen oster og godt brød utenfor inngangen til sitt tappeanlegg. Dessuten har han stilt opp rekker og rader med glass og flasker.

– Vi produserer cirka 20.000 flasker vin fra våre egne vingårder, de fleste røde. Vår beste vin er denne, La Ginestra, en Barolo som vi kun bruker gamle vinstokker til, forteller Stefano.

Noen timer senere har vi forlatt Stefano etter å ha smakt oss gjennom hans produktkatalog. Vi er kommet til landsbyen Serralunga - og nå er vi langt fra Stefano Conternos verden.

Største i regionen

Fontanafredda er nemlig Piemontes største vinprodusent, og ble nylig kåret til «Årets Europeiske Vinprodusent» av det anerkjente tidsskriftet «Wine Enthusiast». De lager åtte millioner flasker vin årlig – det meste på anlegget i Serralunga.

Vi tas imot av Elisa – som kun har fornavnet printet på navneskiltet. Det føles ikke helt OK å spørre hva hun heter til etternavn.

– Vi lager én million flasker Barolo-vin her hvert år, forteller Elisa mens hun loser oss rundt på vinanlegget fra 1860-tallet – gjennom mugne kjellere, gigantiske rom med ståltanker, og modningslager stappet med eiketønner som rommer 6-7.000 flasker edel vin.

Matlaging med stjernekokk

Rundvandringen, som tar halvannen times tid, avsluttes i en kjølig kjeller fylt med såkalte «barriques» – franske eiketønner som rommer 300 flasker vin.

Vi forlater de kjølige kjellerne på Fontanafredda og knyter et forkle rundt livet inne på kjøkkenet på Terra Cooking School i landsbyen Roddi utenfor Alba. For nå skal det kokkeleres.

Giovanni Naviglia, prisbelønnet italiensk kokk som har arbeidet seg opp via flere Michelinrestauranter i området, skal lære oss å bruke trøffel.

Alba er trøffelhovedstaden i verden, og Roddi ligger midt i smørøyet av de rikeste forekomstene av «alba-trøffel», eller hvit trøffel. Kiloprisen på hvit trøffel av god kvalitet herfra er astronomisk. 50 gram av delikatessen kan koste 100–120 euro.

Trøffelhelter

Vi skal dog bruke den billigere svarte trøffelen når vi lager en klassisk piemontesisk fireretters. Forretten «flan», pastaretten «agnolotti», og hovedretten «Pollo alla Cacciatore». Vi dropper dog trøffel i desserten som er jordbærmousse.

– Dere må passe fingertuppene når dere skjærer trøffelen. Trøffelmandolinen er sylskarp, og vi vil ikke ha blod i maten, advarer Giovanni.

Terra Cooking School har både matlagingsk urs og vinsmaking på programmet – og timeplanen er helt fulltegnet. Spesielt i hovedsesongen for trøffel, som er på høsten, står folk som sild i tønne i undervisningskjøkkenet.

Fra hele verden

Folk kommer bokstavelig talt fra hele verden for å delta på et kurs her – asiater, amerikanere, russere, andre europeere – og en liten gruppe nordmenn fra Tromsø, Ålesund og Oslo.

– Folk som besøker Italia vil gjerne lære vår livsstil å kjenne. Da er en skole som vår en grei måte å komme seg inn i stilen, for mat og vin er en særdeles viktig del av kulturen vår, sier Federico Crova, en av deleierne på skolen.

Selv har han jobbet i over 20 år med tematurisme, eller «cultural tourism» som kanskje beskriver trenden bedre.

Samarbeider i regionen

– Skoler som Terra blir et kulturelt nav i området rundt der vi samarbeider med lokale produsenter av mat og vin – produsenter som kanskje ikke har ressursene selv til å vise seg fram for besøkende, sier Crova.

Etter at vi har kokkelert i noen timer, skal vi bli kjent med vinen vi skal drikke til middagen. Kveldens vinprodusent er tidligere nevnte Lorenzo Olivero, som også er hjemmehørende i Roddi.

Han har nylig overtatt hovedansvaret for farens vingård. Nå beskriver han sin vinfilosofi for 16 nysgjerrige nordmenn, samtidig som han skjenker arneis, Dolcetto, Barbera og toppdruen Nebbiolo i våre glass.

– Mine viner er det jeg kaller håndverksviner. Jeg bruker kun organiske stoffer i vindyrkingen, og alt arbeid i vingården skjer for hånd – beskjæring, stikling, uttynning og plukking, forteller han.

Ut på tur i vinmarkene

Vi får også bli med en liten tur ut i en av vinmarkene han disponerer i Roddi. Det er en gammel alfalfa-åker som han har gjort om til vinmarker for fire år siden. Vinstokkene har nettopp blomstret ferdig, og frukten er i ferd med å dannes i store klaser.

– I denne parsellen har jeg satt merlot-druer. Jeg har lyst til å teste Merlot, og se om det er mulig å bruke drua i produksjonen, forteller Lorenzo.

Neste dag går turen mot Asti, «tvillingbyen» til Alba som ligger litt lenger sør langs elva Tanaro.

Her er det damene som har styringen på produksjonsmidlene på de to produsentene vi skal besøke.

Eksporterer til Norge

Susanna Galandrino er sjef på vingården La Gironda. Her lager hun og familien egen og andres vin, og eksporterer også en god del flasker til Norge. Og folk som har smakt vinene, enten det er områdets toppvin – barberavinen «Nizza», eller de søte dessertvinene laget av moscato, så vil de gjerne lære mer om dem.

– Vi har ofte besøk av grupper som deres som vil se hvordan vi produserer vinene, og hvor vi dyrker druene, forteller Susanna mens hun viser rundt i skråningene rundt produksjonsanlegget.

«Nizza» er av de ferskeste vinappellasjonene i Piemonte – det er bare fire år siden (2014) den såkalte DOCG-appellasjonen ble opprettet.

– Kravene for å få kalle en vin for «Nizza» er faktisk strengere enn for Barolo og Barbaresco. Vi må lagre det lengre, ha bedre druer og bedre beliggende vinmarker, sier Susanna.

Smakinger på rekke og rad

En liten mil fra La Gironda finner vi produksjonsanlegget til Franco Mondo. Her har familien Mondo produsert vin i fire generasjoner.

Ute i den ferskeste av vinmarkene har datteren i familien – ønologutdannede Beatrice – bygget en lite hytte som brukes som «base camp» når vingården får besøk.

Vinsmakingen påbegynnes ute i en av vinmarkene, men et plutselig skyfall jager oss ned i en av lagringskjellerne der Beatrices mor, Sandra, viser oss rundt.

– Vi har nok en vinsmaking her om en times tid, det er veldig populært for grupper å komme ut til produsentene og teste vinene deres, forteller hun.

Interessen for mat- og vinturisme er som sagt kraftig økende, og Italia er et yndet mål.

Anbefaler alle å dra

Jeanette Solheim er barsjef på Vino Bar i Ålesund. Hun forteller at hun har en profesjonell interesse ved å delta.

– Her er det svært mye kvalitetsvin å finne til en veldig god pris, om man kjenner til produsentene og ikke minst de gode årgangene. Vi tok også turen til kanskje «verdens beste» kooperativ, Produttori del Barbaresco, det var veldig interessant.

Du trenger imidlertid ikke å være barsjef for å ha utbytte av en slik tur.

– Ettersom alle i gruppen hadde en felles interesse innenfor vin, ble det enkelt å sosialisere med de andre. Jeg kan anbefale slike turer – selv for dem som reiser alene.

Lorenzo Olivero supplerer:

– Folk vil spørre etter slike opplevelser mer og mer i fremtiden. Og for oss er det selvfølgelig bra - de drar hjem, prøver å lage vår mat, drikke våre viner - så vi eksporterer i grunnen vår livsstil til resten av verden.