– Det er de tre store hurtigbåtrederiene her nordpå som har levert anbud før fristen, forteller fylkesråd for samferdsel og miljø, Senterpartiets Ivar B. Prestbakmo til avisa iTromsø.

Klokken 13 mandag blir det klart hvem av Torghatten, Boreal Båt og Norled som står som vinner av anbudskonkurransen.

Tre ruter

Det er rutene mellom Tromsø og Harstad, mellom Tromsø og Skjervøy, samt mellom Tromsø og Lysnes det gjelder.

– Kontraktstiden er på ti år, men opsjon for ytterligere fem år gjeldende fra 2020, sier Prestbakmo.

Det er Boreal som har kontraktene i dag, og som har driftet siden 2010.

TRE TILBYDERE: Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, sier at det er Torghatten, Boreal Båt og Norled som har levert anbud på hurtigbåtrutene til og fra Tromsø.

Ifølge Prestbakmo har man brukt i underkant av 90 millioner kroner i året for nåværende kontrakt.

Hvor mye som vil bli brukt på de neste 10–15 årene vil han ikke si – ennå.

Strengere krav

– Det vil bli klart når vi har hatt vedtaksmøte nå på formiddagen, og vi må også varsle de tre tilbyderne, sier fylkesråden.

Det vil bli endringer sammenlignet med dagens hurtigbåter, sier han.

Dagens hurtigbåter er blitt kritisert for å være ubekvemme, og at de ikke har vært sjødyktige nok.

Blant annet ble den ene hurtigbåten skadet på jomfruferden fra rederiet slik at den var ute av drift i lang tid.

– I anbudet som vi oppjusterte i fjor høst så stiller vi strengere krav til kvalitet og passasjerkomfort enn i nåværende anbud, sier Prestbakmo.

Samme miljøkrav

Miljøkravene til båtene er ikke endret.

– Vi stiller miljøkrav på samme nivå som i dag, sier Prestbakmo.