Det skjer på Aqua Nor i Trondheim. Meek-Hansen deltar med et foredrag på et miniseminar om nullutslippsteknologi.

Arbeidet med den elektriske båten med betegnelsen GMV Zero har pågått en tid, og planen var å ha båten med til Trondheim.

– Vi skulle gjøre ferdig båten og vise den fram, men vi ble ikke ferdig, sier Meek-Hansen, og legger til: – Vi er imidlertid i sluttfasen med å teste ut båten, som blir totalt stillegående og uten utslipp.

Reduserte driftskostnader

Det eneste han har å vise fram på Aqua Nor er bilder av båten, som nå er satt på vannet i Grovfjord med tanke på uttesting.

Årsaken til bedriftens satsing på batterielektriske røkterbåter er mer enn en tanke om å gjøre oppdrettsnæringa miljøvennlig.

– Det er en rivende utvikling innenfor batteridrift. Batterielektriske båter koster foreløpig det samme som dieselbåter, men med utviklingen av batterier vil de bli billigere enn dieseldrevne båter. Batteriprisene vil falle dramatisk, både til bil og båt, sier Meek-Hansen.

Fortrinn

Ifølge Meek-Hansen har Grovfjord mek. verksted tråkket sin egen sti i dette arbeidet.

Mens Selfa Arctic, som lager elsjark for kystfiskerne, en sjark med en kombinasjon av diesel- og elektrisk drift, er GMV Zero helt og holdent batteridrevet.

– Vi har bygd opp vår egen kompetanse på dette feltet. Derfor kan vi etter hvert tilby båten billigere enn en dieseldrevet røkterbåt, noe som kan gi oss et fortrinn. Vi håper at GMV Zero blir en båt som blir lagt merke til. Det er i hvert fall veldig stor interesse for den her på Aqua Nor, sier han.

Snart leveringsklar

GMV Zero vil være klar til bruk om ganske kort tid, forteller Meek-Hansen.

– Vi håper å levere den til Trollvika drift i månedsskiftet august/september. De har opsjon på å kjøpe båten, noe jeg regner med de etter hvert gjør, sier han.

Meek-Hansen var nylig i Sverige og møtte verdens nest største aktør på vindfarmer offshore, Northern Offshore Service. Grovfjord mek. verksted skal utvikle en servicebåt til selskapet, men da er det snakk om en hybrid, altså en båt som både benytter batteri- og dieseldrift.