Material property, Product, Azure, Font, Aqua

ANNONSØRINNHOLD

Azure, Font
Land vehicle, Automotive tire, Wheel, Sky, Cloud, Car, Snow

Det er helt rått!

Skiløperen Anna Svendsen (32) har fått seg elbil for første gang. Vi fikk være med på den første kjøreturen med hennes nye Volvo XC40.

Rask bil

En spent Anna Svendsen kommer inn dørene hos Bil i Nord. Inne i lokalet står den helt nye elbilen Volvo XC40 og venter på henne. Hun har kjørt Volvo XC40 de siste årene, men nå skal hun få den elektriske utgaven.

– Jeg har aldri kjørt elbil før, så jeg er litt spent, sier hun.

– Ja, det er en kvikkere bil enn du er vant til. Denne utgaven har over 400 hestekrefter ut av batteriet, og det vil du merke, spesielt i forbikjøringer, forteller salgssjef Tom Karlsen hos Bil i Nord.

Han viser Anna de viktigste funksjonene på bilen før hun skal ut og kjøre for første gang.

Liker fart

Anna Svendsen liker fart, og det er nok årsaken til at sprint er hennes favorittøvelse. I dag er det derimot noen andres krefter som skal settes på prøve. Vi blir med på hennes første kjøretur med elbilen XC40.

Hun svinger ut fra Bil i Nord, og skal kjøre mot fastlandet. I tunnelen under Tromsøysundet får hun testet hestekreftene.

– Wow, for en aks! Det er jo helt rått! Det var stor forskjell!

Det er ikke så rart at Anna Svendsen merker forskjell på akselerasjonen. Med firehjulstrekk og to elmotorer på til sammen 408 hestekrefter kan Volvo XC40 gå fra 0-100 km/t på bare 4,9 sekunder.

– Å, herregud. Nå fikk jeg lyst å dra på langkjøring og teste mer.

NY BIL: Anna Svendsen får veiledning og hjelp fra salgssjef Tom Karlsen. Foto: Trond Tomassen, iNord

Stille kjøring med elbil

Det neste som Anna merker er fraværet av motordur.

– Det er mye mer stille, og behagelig å kjøre.

Tilbake på Bil i Nord oppsummerer hun kjøreturen.

– Det er litt annerledes å kjøre elektrisk bil, men jeg skal bli vant til det. Jeg gleder meg til å kjøre mer.

EN-PEDAL-MODUS: Salgssjef Tom Karlsen viser Anna Svendsen hvordan hun kan bruke one pedal drive-modusen – eller regenerativ bremsing. Det er en praktisk og ikke minst energieffektiv funksjon når du kjører i bymiljø eller i lavere hastigheter. Foto: Trond Tomassen, iNord

Automotive side-view mirror, Motor vehicle, Steering wheel, Car, Suit

Vil satse videre

Anna Svendsen kom på ski-landslaget i 2019 i en alder av 29 år.

– Jeg trives utrolig godt på landslaget. Det et godt miljø, og vi har to dyktige trenere som virkelig bidrar til at vi utøvere utvikler oss.

Nylig dro hun hjem fra ski-VM i slovenske Planica.

– Jeg er fornøyd med at jeg kom til ski-VM etter jeg hadde en litt trå start på sesongen. Jeg hadde håpet på et sterkere resultat i VM, men det et mye som må klaffe. Håper uansett å få ut det jeg er god for i en av de siste konkurranse i sesongen!

Nå venter siste måned av sesongen, og Anna er klar til å gi jernet.

– Det gjenstår mange viktige renn, og jeg håper å avslutte sesongen godt. Det er små marginer i sprint, det gjør det både gøy og utfordrende.

Lysten til å satse videre har hun også.

– Jeg må gjøre ferdig denne sesongen, men jeg må innrømme at jeg har sett på terminlista neste sesong. Jeg er supermotivert og har lyst å satse videre. Jeg trives med å være skiløper på fulltid, og har lyst å fortsette så lenge jeg kan.

Volvo XC40 er populær

Den elektriske utgaven av Volvo XC40 har vært svært populær siden den kom på markedet. Det er ikke så rart, ifølge salgssjef Tom Karlsen hos Bil i Nord.

– Volvo XC40 er en bil som passer perfekt til klimaet her i Nord-Norge. Det er en god vinterbil, med høy bakkeklaring, firehjulstrekk og sterk motor. Det ligger stabilt på veien, uansett føre, sier Karlsen.

SKINNENDE NY: Anna Svendsen gleder seg til å kjøre langt i sin nye elbil. Foto: Trond Tomassen, iNord

Land vehicle, Automotive lighting, Car, Grille, Hood

Lader hjemme

Svendsen er nå klar til å få installert ladeboks på husveggen hjemme.

– Det er jo mange fordeler med å kjøre elbil. Bilen er billigere i drift, den har ingen utslipp og den kjører billigere gjennom bomstasjonene.

Det hun liker aller mest med bilen er rattvarmen, det var det også i den forrige bilen hennes.

– Rattvarme bruker jeg hele tiden. En gang lånte jeg en bil uten rattvarme, og da holdt jeg på å fryse i hjel. Hvordan klarer noen seg uten rattvarme, smiler Anna.

TRENING: Anna Svendsen bruker fjellene i Tromsø aktivt i treningen sin.

Vehicle registration plate, Automotive lighting, Cloud, Tire, Wheel, Sky, Car, Grille

Takknemlig for støtte

Hun er glad for støtten hun får fra Bil i Nord.

– Bil i Nord har vært støttet meg i mange år, og det har vært viktig. Jeg hadde ikke kunnet satse på fulltid, hvis jeg ikke hadde slike støttespillere. Jeg bor midt på Tromsøya, men bruker bil mye til trening, spesielt om sommeren når jeg trener i rulleskiløypa på Storelva eller løper langtur i Tønsvika.

Fakta: Bil i Nord

  • En av Nord-Norges største bilforhandlere
  • Selger Volvo, MG, Ford, Renault, Mazda, Subaru og Volkswagen
  • Har avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Svolvær, Leknes, Narvik, Bodø, Mo i Rana og Mosjøen
  • Selger nye og brukte biler, i tillegg til verksted, bilpleie, dekkhotell og rutereparasjon

ANNONSØRINNHOLD

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av iNord en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

Informasjon om bruk av personopplysninger og informasjonskapsler.

© Copyright Harstad Tidende

Azure, Font, Aqua