For selv om Volvo C40 er en ny modell fra Volvo, deler den mye av DNA-et med Volvos første elbil, fjorårets storselger, Volvo XC40 Recharge.
– Jeg kjører Volvo XC40, og har gjort det siden påsken. Designet på denne oppleves mer sporty, og jeg kunne godt tenke meg å bytte til C40, sier kunde Andreas Løvland, som fredag fikk teste den nye modellen hos Bil i Nord Tromsø.
Se video når Andreas prøvekjører nye Volvo C40 Recharge.
– Man sitter veldig fint i bilen, og det er veldig god respons. Kjøreopplevelsen er mye mer sportslig. Jeg er veldig fornøyd med å kjøre elbil, og jeg kjører nå veldig rimelig, forteller Løvland.
Helelektisk
Volvo C40 Recharge er Volvos første bil som kun fås i helelektrisk drivlinje. Med firehjulstrekk, høy bakkeklaring og stilrent coupé-design, er dette en bil du kan glede deg til å oppleve!
– Volvo C40 bygges faktisk side om side med Volvo XC40 på Volvos fabrikk i Gent i Belgia. Begge bilene er bygget på samme plattform, og har samme batteri på 75 kWt, noe som i praksis gir deg hele 408 hestekrefter fordelt på de to elmotorene i bilen, forklarer Tom Karlsen, salgssjef for nye biler hos Bil i Nord Tromsø.
En designperle med piksellys
Selv om de to bilene på mange måter er brødre, så er det allikevel noen forskjeller. Den mest åpenbare er det nye designet.
– Den nye modellen heter Volvo C40 Recharge, og C-en står for Coupé. Det vil si at taklinjen skrår mye mer ned mot bakparten på bilen. Dette gir den nye modellen et veldig sporty og muskuløst utseende. Samtidig ser bilen veldig elegant ut med en slik bakpart, mener Karlsen.
Dette gjør at bilen naturligvis skiller seg litt fra sin bror, Volvo XC40.
– Den nye taklinjen gjør at du få litt mindre bagasjeromsplass, sier Karlsen.
– Men bagasjerommet er fortsatt veldig romslig med sine 413 liter, noe som skal passe for de aller fleste av oss.
I tillegg til det nye designet på eksteriøret, er også de avanserte frontlyktene på Volvo C40 helt nye. De nye lysene, som kalles piksellys, har hele 84 individuelle LED-pærer, eller piksler, som kan blende ut for fem motgående kjøretøy samtidig.
– Dette er den første Volvoen som har disse lysene. Også baklyktene er helt nye, og også disse har LED-teknologi, forteller Karlssen.
Fullpakket av utstyr
I tillegg til nytt design og nye hovedlys, har Volvo C40 fått nytt utseende på støtfangeren fremme, ny girvelger, og nye dekorlister. De har mønster som er inspirert av høydekoter, kjent fra kart.
Les også: Mats (34) har kjøpt Volvos første elbil.
På Bil i Nord Mosjøen gleder de seg til å se responsen fra kundene.
– Med C40 har Volvo gjort valgene veldig enkle for deg som kunde. Denne modellen får du faktisk bare i én utgave, enkelt og greit. Du slipper å gå deg vill i utstyrsjungelen, da bilen er meget godt utstyrt fra grunnen av. Du får blant annet varmepumpe, 360-graders parkeringskamera, og panoramatak, for å nevne noe, forklarer Jørgen Arntsberg, bilselger hos Bil i Nord Mosjøen.
Men selv om det meste av utstyr er på bilen, så har du noen få valg du kan ta.
– Du kan velge om du ønsker tilhenger-feste på bilen. I tillegg kan du velge mørke ruter, større felger, og farge på eksteriør og interiør. På interiøret kan du velge mellom sorte, eller blå detaljer, sier Arntsberg.
Volvo C40 kan trekke opp til 1800 kg på kroken, mens dagens Volvo XC40 til sammenligning kan trekke 1500 kg. Til neste år kan vil også Volvo XC40 få en tilhengervekt på 1800 kg.
Miljøbevisst tøffing
Denne gangen har Volvo valgt å gå bort fra stoler i naturskinn, og tilbyr nå stoler i kunstskinn i stedet, såkalt Connect-trekk. Dette gjøres av miljø- og dyrevelferdshensyn.
– Du som kjører bilen vil ikke oppleve stor forskjell på naturskinn og kunstskinn. Faktisk så hevdes det at kunstskinnet tåler mer slitasje enn naturskinnet, sier Arntsberg.
I tillegg er også store deler av interiøret laget av resirkulerte materialer.
Rekkevidde
– Den nye Volvo C40 har en rekkevidde på 444 kilometer, noe som faktisk er litt bedre enn Volvo XC40. Dette skyldes først og fremst det nye coupé-designet, som gir litt mindre luftmotstand, forklarer Tom Karlsen.
– Volvo XC40 går fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder, mens nye Volvo C40 gjør det samme på 4,7 sekunder, legger han til.
– Nord-Norge har knekt elbil-koden og det bygges stadig flere ladestasjoner i landsdelen, og vi ser at rekkevidden på Volvos elbiler er god nok for de fleste. I det daglige lader de fleste bilen sin hjemme, og trenger da ikke dra innom ladestasjoner. Vi har faktisk solgt elbil til kunder som bor så langt nord som Nordkapp, forteller Karlsen.
Lurer du på hva hvor mye du kan spare på å bytte til elbil? Prøv vår elbil-kalkulator!
– Nå kan de som er interessert, kontakte oss for prøvekjøring av bilen! Da får du 45 minutter med bilen.
Startprisen på Volvo C40 Recharge er 554.900,- kroner, før tilvalg ved kjøp.
– 3 års service og forsikring er da inkludert i prisen, avslutter Karlsen.