I hotellbransjen kan du bli hva du vil

Det sies at om du bare får en fot innenfor døra kan du bli hva du vil. Scandic Harstad er byens eneste lokaleide hotell, med et nært og godt arbeidsmiljø. Kanskje det er derfor folk blir der år etter år?

Fra venstre: hotelldirektør Trond Dahle, resepsjonist Monica Indregaard, booking-og revenue manager Gry Myhre, og administrerende direktør i Nordic Gruppen Sverre Utvåg.
Annonsørinnhold produsert av Eksternt byrå

En periode på tidlig 90-tallet underviste Nordic-eier Sverre Utvåg ved hotellfag på Stangnes videregående skole, hvor Gry Myhre var elev.

Han så et stort talent i den energiske unge damen, og tilbudte henne jobb som resepsjonist på Viking Nordic Hotel.

Senere ble hun resepsjonssjef på F2 og Grand Hotel, og er nå rundt 30 år senere fortsatt ansatt i Nordic Hotellene som booking-og revenue manager ved Scandic Harstad.

– Vi er som en stor familie som passer på og gjør hverandre gode på tvers av avdelingene. Fordi vi er lokaleid er tjenesteveien kort og vi har stor frihet til å påvirke vår egen hverdag. Det gjør at vi alle kjenner på en stolthet og eierskap, at hotellet er litt mitt. Denne atmosfæren av trivsel og trygghet reflekterer tilbake på gjestene, og akkurat det tror jeg er nøkkelen til suksess, sier Gry.

De beste folkene

Hotellet scorer høyt på staff friendliness, noe som har en kontinuerlig prioritet.

Trond Dahle er stolt over den kompetansen de har samlet på huset og håper flere vil velge hotellbransjen:

– Vi har vært så heldig å få ansette noen av de beste folkene, og sammen skapt en takhøyde hvor alle blir sett og det er rom for å komme med egne innspill og ideer. Det er dessuten store utviklingsmuligheter med varierte oppgaver og god opplæring, for den rette personen som har lyst til å stå på, sier Trond.

Gry Myhre har vært ansatt i Nordic Hotellene hele sitt yrkesaktive liv og Monica Indregaard har nylig kommet fra hotell i London.

Da Monica Indregaard skulle flytte hjem etter mange år i forskjellige roller på hotell i London, ble hun raskt tilbudt jobb hos Scandic Harstad.

Her er du i en tett atmosfære sammen med kunnskapsrike kollegaer og ledelsen er lett tilgjengelig. Hun er en av de sist ansatte og trives godt.

– Noe av det jeg liker med å være hotellresepsjonist er den umiddelbare tilbakemeldingen du får fra gjestene. Reaksjonen kommer med en gang og det bygger en selvtillit til å ta raske beslutninger. Ingen dager er like og du utvikler gode sosiale egenskaper i denne jobben, forteller Monica.

Oppfordrer alle til å søke

Konkurransen om de flinkeste folkene er hard for tida i hotell- og restaurantbransjen.

Trond Dahle er selv utdannet kokk og håper flere vil velge yrkesfag fremover. Han startet sin karriere allerede som 9. klassing og utplasseringselev ved kjøkkenet på Viking Nordic Hotel i 1982-83.

Nå er han hotelldirektør og oppfordrer alle som kan tenke seg en karriere i hotellbransjen om å ta kontakt.

– Her vil du møte på dedikerte ansatte som er genuint interesserte i å gjøre en best mulig jobb, og du vil få god opplæring i trygge rammer. Det er mulighet for å ta fagbrev etter hvert, parallelt med lønnet arbeid. Vi heier på alle som jobber her og mener at den rette personen kan utvikles, sier Trond.

Trond Dahle oppfordrer alle som kunne tenke seg en karriere i hotellbransjen om å ta kontakt.

Klar for fremtidas reiseliv

Den store satsingen på lokalt reiseliv som ble gjort under pandemien fortsetter. Lokalisert nært vannkanten og offentlig transport, er Scandic Harstad er et naturlig valg for reisende.

Med potensiale for enda flere turister i landsdelen rigger hotellet seg for fremtiden. Nå står 75 nyoppussede rom klar for gjestene og en stor oppussing av lobbyen og lobbybar er under planlegging.

Nordic Hall blir totalrenovert i sommer og vil fremstå i ny drakt til høsten.

Moodboard for de nye planene laget av interiørbyrået Sias. Resepsjonsområdet skal knyttes sammen med Thors Lobbybar i et moderne og helhetlig uttrykk.

Direktør i Nordic Gruppen Sverre Utvåg har stor tro på fremtidens reiseliv:

– Regionen har enormt store muligheter for turister og vi ser at det satses over hele linja. Nå som konkurransen blir større må vi bare jobbe enda hardere. Selv om vi ikke kan vite med sikkerhet hvordan reisetrendene blir fremover vil vi være forberedt og med på utviklingen, sier han.