ANNONSØRINNHOLD

Elbilnyheten XPENG G9 har tatt Norge på senga

6 tips når du skal prøvekjøre XPENG G9

Du er på jakt etter en ny bil, og ønsker å prøvekjøre familie-SUV-en XPENG G9. Bil i Nords Mathias Freim Nordhus gir deg sine beste tips for hva du bør huske på under prøvekjøringen.

Elbilnyheten XPENG G9 har tatt Norge på senga. Bilen har satt lade- og rekkevidderekorder i NAFs elbiltest, og fått flere bilmedier til å trille terningkast 6.

– Når startprisen i tillegg er på 536 900 kroner for en stor og luksuriøs SUV, er det klart dette legges merke til!

Nå er bilen tilgjengelig for prøvekjøring. Pågangen er stor, og det er smart å bestille tid.

– Dette er en stor bil som er spekket med teknologi og uvanlig smarte løsninger, sier XPENG-selgeren Nordhus.

Han oppfordrer alle som er på jakt etter ny bil om å prøvekjøre. Uansett hva andre forteller, er det viktig at du finner en bil som passer nettopp deg.

– Bil er en stor investering, og da er det helt avgjørende å ha en bil som dekker ditt behov!

Spekket med ny teknologi

Nye biler har mye ny teknologi, og mange av disse funksjonene og systemene kan det være lurt å teste ut.

– XPENG G9 har mange avanserte teknologiske løsninger. Du kan blant annet slå ned baksetene og slå opp en komfortabel madrass å sove på. Her er panoramatak og elektrisk uttak til grill eller kaffetrakter. Mange av disse funksjonene må rett og slett oppleves, og disse kan du teste ut når du prøvekjører.

Nordhus forteller at han spesielt har sansen for mobilapp-en som følger med bilen.

– Før prøvekjøringen viser vi hvordan mange av funksjonene virker. Gjennom app-en kan du koble deg på bilen. Du kan bruke telefonen som nøkkel og styre alt fra den. Du kan forvarme bilen slik at den er klar både på morgenen og på ettermiddagen etter jobb.

Husk lyd!

Se madrassen blåse seg opp

Seks tips for prøvekjøringen

For å få mest ut av prøvekjøringen er det mange ting du bør huske på underveis. Hos Bil i Nord er det enkelt å booke prøvekjøring på nett.

– Mange synes det er behagelig å booke på nett, men hvis du ønsker å snakke med oss først, så tar vi med glede den praten. Noen er nysgjerrig og ønsker å teste en ny bil, mens andre har bestemt seg for å kjøpe en ny bil og trenger å være sikker på at det er den rette, sier Nordhus.

– Har du behov for å ha bilen lengre, book tid på nett og avtal direkte med oss.

Når du skal bestemme deg for hvilken bil du skal prøvekjøre, må du se på behovene dine aller først.

– Det er det viktigste. Vi snakker med kunden og stiller spørsmål for å avdekke behov. Hvor kjører du, hvor ofte kjører du, kjører du alene eller med flere, hvor stor bagasjeplass trenger du? Dette er spørsmål som er viktig å tenke igjennom, sier bilselgeren.

MASSASJE: Det er massasje i alle setene, også bak. Det er også setearme og rattvarme. Alle foto og film: Trond Tomassen,
iNord

Car seat cover, Motor vehicle, Automotive design, Window

Tips 1: Sitter du godt?

Spesielt hvis du skal kjøre langt, er det viktig å sitte godt. Under prøvekjøringen bør du justere sittestillingen slik at den passer deg. Det handler om å justere sittepute, avstand til pedaler og ratt, samt støtte i korsryggen.

Er det flere som skal kjøre bilen? Sørg for at alle får prøvekjøre bilen.

– Både seter og speil bør stilles inn ordentlig, og dette kan være forskjellig fra bil til bil. Dette hjelper vi med, sier Mathias.

Tips 2: Sett deg inn i bilens funksjoner

Betjeningspanelet i en ny bil kan være ulikt fra både merke til merke, og ikke minst fra den bilen du eier i dag.

– Nyere biler har ofte større skjermer og færre knapper. For noen kan det være uvant at man ikke har et frihjul hvor man stiller på klimaanlegget.

Hos XPENG G9 er det foran passasjeren en ekstra skjerm, som ikke vises fra sjåførsiden.

– Her kan du ta på deg hodetelefonene og spille et spill eller se en film, uten at sjåføren forstyrres. Bilen har en lenestol-funksjon, slik at du kan ta setet helt ned, forteller Mathias, og mener at spesielt lange turer vil være mer komfortable.

Du kan også styre lading via telefonen, forvarme bilen og låse/åpne bilen.

Tips 3: Velg variert kjørerute

Når du skal prøvekjøre bilen, kan det være smart å teste der du vanligvis kjører. Varier med bykjøring, svinger og langkjøring. XPENG G9 har en rekke sikkerhetssystemer som hjelper deg i farlige situasjoner.

– XPENG har tre modeller, og alle modellene er proppet med utstyr slik som parkeringssensorer, ryggekamera og lane assist.

Dersom du ofte parkerer på små og trange steder, bør du teste ut ryggekameraet, parkeringssensorene og kameraer med 360-graders visning rundt bilen.

– Bilen leveres også med assistent for selvparkering, som spesielt er nyttig der det er trangt om plassen.

TEST-KJØR: Nå får du sjansen til å teste XPENG.

Vehicle registration plate, Automotive lighting, Sky, Cloud, Car, Hood

TEKNOLOGI: Klimaanlegget i XPENG G9 kan stå på om natta, slik at bilen er temperert innvending hvis du overnatter i bilen. Her kan du sove både trygt og godt.

Mode of transport, Motor vehicle, Automotive design, Car, Hood, Window, Comfort

Tips 4: Hvordan er det å kjøre og lade bilen?

Hvordan synes du det er å kjøre bilen? Hvordan «sitter» den på veien, hvordan er det å kjøre forbi, og hvordan er overblikket fra førersetet?

– XPENG G9 er en stor SUV med høy bakkeklaring, og leveres med firehjulstrekk. Det gir svært god framkommelighet på nordnorske vinterveier, forteller bilselgeren.

XPENG innehar også NAFs laderekord i vinter, og hadde en ladetid på 10 til 80 prosent på 19 minutter.

– Det er artig å lade når det går så raskt, og hvis du ønsker å teste lading under prøvekjøring, så kan du fint det, sier Mathias.

BAGASJEROM: Bagasjerommet tar 660 liter, og 1575 liter med baksetene felt ned.

Tips 5: Hvor mye plass trenger du i bilen?

Det viktigste er størrelsen – enten du trenger lite eller mye plass.

– Bilen er 4,9 meter lang, og den er stor og romslig innvendig med stort bagasjerom. Det er også mulighet for takboks, hvis bagasjerommet ikke er stort nok, ler Mathias.

Tips 6: Still spørsmål og be om hjelp

Nordhus anbefaler folk å stille spørsmål hvis det er noe de lurer på, både før, under og etter en prøvekjøring.

– Vi kan også være med ut på prøvekjøring. Det er noen som kan være utrygg, spesielt hvis man aldri har kjørt elbil tidligere. Hvis du er usikker på noe, så er det bare å spørre. Vi ønsker at kundene skal få en trygg og god opplevelse, sier Mathias.

HJELP: Hos Bil i Nord får du god hjelp når du skal prøvekjøre en ny bil. – Ingen får bare en nøkkel trykt i hånda, vi er opptatt av å vise hvordan bilen fungerer og gi alle en trygg og god opplevelse, forteller bilselger Mathias Freim Nordhus.

Lang garanti

XPENG er en nykommer på det norske bilmarkedet, men har fått svært gode anmeldelser og tatt rekorder på både lade- og rekkevidde.

– Rekorden i NAFs store El Prix-konkurranse ble tatt av XPENG G9 på hele 319 KW. Det tok kun litt over åtte minutter å lade nok til å kjøre 20 mil til. I vinterens test tok det 19 minutter å lade fra 10-80 prosent.

Bilen har 520 kilometer i oppgitt kjørelengde, men tester viser at den kjører hele 13 prosent lenger. Det er også lavt rekkeviddetap når det er minusgrader ute.

– Dette er en bil som virkelig krysser av på mange punkter, og med både rask lading og lang rekkevidde. Alle som har vært på prøvekjøring kommer tilbake og forteller at bilen er mer enn de forventet.

Bilen har garanti på hele 7 år og 160.000 kilometer.

– Dette er en premium SUV med en folkelig pris. I vår kampanjepris inkluderer vi alle funksjoner og utstyr, også vinterdekk selvsagt.

Fakta: Bil i Nord

  • En av Nord-Norges største bilforhandlere
  • Har avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Narvik, Sortland, Svolvær, Leknes, Bodø, Mo i Rana og Mosjøen
  • Alle avdelinger har bilsalg, verksted, bilpleie, dekkhotell og rutereparasjon.

Om innholdsmarkedsføring

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av innholdsprodusenter i mediehusets annonseavdeling.

Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Annonsørinnhold skal merkes tydelig, så leseren kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert i samarbeid med en annonsør.

© Copyright Polaris Media