HT Media

FORNØYDE: Arrangørene Kine Moxness Sandnes (fra venstre), Ramona Hegrenes og Gro Dagsvold er strålende fornøyde med årets FRYDuka. 

Takker byen for at FRYDuka ble en suksess!

Etter fem innholdsrike dager, nærmere 600 solgte billetter og mange gode samarbeid er arrangørene HT Media og North Up strålende fornøyde med FRYDuka 2021.

- Årets FRYDuka har vært over all forventning! Mange fornøyde barn på tylleshow, ivrige ungdommer på youtubeskole, glade voksne på konsertene, masse liv og røre i sentrum og til og med været var vi heldige med – vi kunne ikke bedt om mer, oppsummerer prosjektleder Kine Moxness Sandnes i HT Media.

HITPARADE: Ketil Stokkan & Funky Ducks serverte en skikkelig hitparade. 

FRYDuka er en mini-festival med arrangementer og opplevelser for barn, unge og voksne i og rundt Harstad. I fjor var første året for FRYDuka, og etter noen enkle justeringer ble FRYDuka gjennomført nok en gang i forrige uke, fra 30. juni til 4. juli.

Utsolgte konserter

Målet med FRYDuka var at den skulle inneholde noe for alle. Det aller mest populære arrangementet var Gunnar Aamot Hansens magiske show med Trollmann Tryll, som mer enn 220 barn fikk med seg.

FOR DE MINSTE: Trollmann Tryll fant på mye gøy for å underholde de minste fredag og lørdag. 

 

For de voksne var det konserter i FRYD-teltet fire kvelder på rad. Konsertene med De Øgliners og Ketil Stokkan & Funky Ducks var begge utsolgte, og konsertene med Sigrun Loe Sparboe og Vreeswijkkvartetten – og vel så det var også godt besøkt.

POPULÆRE HERRER: De Øgliners er megapopulære i Harstad, og sørget for utsolgt FRYD-telt en uke i forkant av konserten. 

 

- Den gode oppslutninga om FRYDuka viser at harstadpublikummet er flinke til å stille opp når det skjer noe. Dette viser også at det er behov for at det skjer noe i sentrum på sommeren, noe som selvfølgelig gir meg lyst til å arrangere enda flere aktiviteter, sier Gro Dagsvold i North Up.

Trekker folk til byen

Både harstadværinger og tilreisende feriegjester har funnet veien til FRYDuka. Arrangementet er bevisst lagt til uka etter festspillene, når det er mange tilreisende i byen og tradisjonelt en litt stille periode i Harstad.

FEIRET BRYLLUP: Robin og Lill-Hege Gjerdin giftet seg fredag. På kvelden fortsatte de bryllupsfeiringa i FRYD-teltet på konsert med Vreeswijkkvartetten – og vel så det. 

- Det er flere som har sagt til meg at de hadde blitt værende lenger i byen om de hadde visst at FRYDuka kom. Og enda flere har sagt at de kommer tilbake neste år også, om FRYDuka arrangeres på nytt, smiler Gro.

Hun har fått mange hyggelige tilbakemeldinger i uka som har gått.

- Jeg er helt overveldet, folk har kommet innom med blomster og takket for et flott arrangement, og det er jo veldig rørende at folk setter så stor pris på dette. Utrolig hyggelig, sier hun.

Også flere sentrumsbutikker melder om økt omsetning under FRYDuka, ettersom arrangementet trakk ekstra mye folk til sentrum disse dagene.

Mange gode samarbeid

Å planlegge et arrangement i et samfunn som ennå er preget av pandemirestriksjoner har bydd på sine utfordringer.

- Det har vært viktig for oss å få til et trygt arrangement som det skal være hyggelig å delta på. At vi har møtt så mye velvilje og hatt mange gode samarbeid har vært helt avgjørende, og viser absolutt at Harstad er en by der vi får til gode ting i lag, sier Ramona Hegrenes, markedsdirektør i Harstad Tidende.

FRIVILLIGE: Arne Guttormsen og Gjøran André Hevrøy Jakobsen er to av de frivillige som sto på i FRYD-teltet. 

Harstad MC, TopCoat, Bertheustorget, Dalheim gårdsysteri, Bondens Marked, Barents Sail, Haalogaland Kajakk, Nils Pers Gårdsmuseum, interiørstylist Lisa Johannessen og Linn Hvattum i Harstad Sentrum har alle bidratt til minifestivalen. En rekke frivillige har også stilt opp for å jobbe i FRYD-teltet. I tillegg har både Harstad kommune, Sparebank1 Nord-Norges Samfunnsløftet og Sparebank 68° Nord støttet FRYDuka økonomisk.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Harstad Tidendes redaksjon, men av Harstad Tidendes markedsavdeling.

Harstad Tidende er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på ht.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.