Skal du rekruttere? Dette er forskjellen på aktive og passive søkende – og slik når du dem

Mange glemmer at kandidatmarkedet består av flere segmenter. Grovt sett kan vi dele markedet i to; de aktive og de passive. Men hva skal du gjøre for å treffe hele markedet? Her er våre beste råd.

I en fersk, norsk undersøkelse ba vi respondentene svare på hvilket av følgende utsagn som passer best:

Jeg har planer om å skifte jobb, og følger aktivt med på ledige stillinger i jobbmarkedet  - 8%

Målgruppen har planer om å skifte jobb, og følger derfor aktivt med i jobbmarkedet. Årsakene kan være mange. Noen er på jakt etter nye utfordringer, andre ønsker kanskje å bytte jobb på grunn av flytting, at de er nyutdannet eller arbeidsledig. Dekning i denne gruppen er selvfølgelig helt grunnleggende for alle stillingsutlysninger.

Denne gruppen treffer du via finn.no og eventuelt andre jobbportaler som nav.no. Et minimumskrav i en rekrutteringsprosess bør derfor være tilstedeværelse på finn.no, som er Norges desidert største og viktigste jobbportal. Visste du at det formidles rundt 200.000 søknader via finn.no hver måned fordelt på 1,8 millioner brukere? Det er blant annet dette som gjør at vi med trygghet kan si at brukerne foretrekker oss som kanal når de skal bytte jobb.

Jeg har ingen konkrete planer om å bytte jobb, men ville vurdert å søke dersom jeg kom over en interessant stilling  - 52%

Denne målgruppen treffer du først og fremst via digitale flater som eksempelvis nettaviser og sosiale medier, fordi om deler av denne gruppen også selvfølgelig frekventerer finn.no og kan treffes der. Deler av målgruppen kan også nås gjennom papiravisen.

Denne målgruppen har som fellestrekk at de i større grad må inspireres, motiveres og informeres for å ta skrittet med å sende en søknad. Utforming og innhold i en rekrutteringskampanje er derfor et viktig element, som ikke må undervurderes.

Dette er også en gruppe som rekrutteringsbyråene gjerne jobber veldig aktivt med i en rekrutteringsprosess. Det viser seg at det er enklere for rekrutteringsselskapet å lykkes hvis en potensiell kandidat allerede har vært eksponert for annonsen når hun eller han kontaktes.

Jeg har overhodet ingen planer om å bytte jobb, og ville ikke vurdere å søke selv om jeg kom over en svært interessant stilling - 38%

Både vi i HT Meda og rekrutteringsbransjen erfarer at det også er fullt mulig å påvirke deler av denne målgruppen. Det eneste som er sikkert er at de i så fall trenger sterk påvirkning. Denne påvirkningen skjer gjerne gjennom direkte kontakt fra rekrutteringsbyrået eller representanter fra bedriften, som jobber med rekruttering. Også i denne gruppen oppleves det som enklere å oppnå dialog hvis kandidaten har vært eksponert for den aktuelle stillingen.

Oppsummert kan man si at for å ha best mulig utgangspunkt for å lykkes med rekrutteringsprosessen må du treffe både de aktive og de passive. Kombinasjonen av finn.no og en av våre pakker sikrer deg tilgang til mange interessante og aktuelle kandidater.

Det holder ikke nødvendigvis med å publisere en annonse. Det er viktig å tenke helhetlig rundt tekst og utforming av selve annonsen, kombinasjon av kanaler, kontekst, målretting samt innhold og design på landingssiden. Innenfor dette området er vårt team blant de aller beste i markedet. Det finnes mange som kan digital markedsføring, men det finnes ikke like mange som har kunnskapen og erfaringen som skal til for å lykkes med en rekrutteringskampanje.

Vi har satt sammen noen pakker som du kan se nærmere på her.

Ta gjerne kontakt for en diskusjon rundt hvilke produktkombinasjoner som vil passe for akkurat din prosess. Send en e-post til Margrethe eller Carl- Henrik, eller ring de på telefon 415 06 749 eller 958 13 065 for å høre mer.

  • Ønsker du å lære mer om stillingsannonser? Les mer om hvordan du bør utforme stillingsannonsen din her.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Harstad Tidendes redaksjon, men av Harstad Tidendes markedsavdeling.

Harstad Tidende er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på ht.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.