GOD KOK: Roy Erik Pedersen hos Kokkens Mat er ikke i tvil om at det lønner seg å annonsere lokalt, noe Emil Veimoen i HT Media er enig i. 

- Markedsføring nytter

Gjennom kampanjen «Spis ute hjemme» merker Harstads spisesteder at pågangen fra kunder har økt.

- Dette er ikke en ønskesituasjon for noen, men det gjelder å prøve så godt man kan å komme med nye løsninger. Da er «Spise ute hjemme» et godt tiltak, sier Roger Uttakleiv.

TENKER NYTT: Roger Uttakleiv, Goi Khantakeeree Uttakleiv og de andre kollegaene på Gois merker koronakrisa, men velger å se nye muligheter i en utfordrende tid.  

 

Sammen med kona Goi Khantakeeree og naboene Espen Strøm Willumsen og Ragnhild Strøm Willumsen driver han asianfusion-restauranten Gois midt i Harstad sentrum. De siste ukene har restauranten vært med på kampanjen «Spis ute hjemme», i likhet med en rekke andre spisesteder i Harstad.

Gjennom omfattende annonsering i Harstad Tidendes kanaler frontes spisesteder som tilbyr take away og hjemlevering av mat. Det har båret frukter.


Må tenke utenfor boksen

De siste ukene har samfunnet vært preget av restriksjonene som følge av korona-epidemien. Det har ført til færre folk i gatene og færre kunder i butikkene. «Spis ute hjemme» ble derfor lansert som en kampanje som kunne gi nye muligheter for serveringssteder som tilbyr tjenester utover servering i egne lokaler.

- Vi i HT Media vil spille på lag med Harstads næringsliv, og jobber fram konsepter som er til nytte for både næringsaktører og kunder. «Spis ute hjemme» er et godt eksempel på dette, sier Emil Veimoen, key account manager i HT Media, og fortsetter:

- Nye tider krever nye tanker, og man må ikke være redd for å tenke utenfor boksen. Vi ser at spisesteder som tradisjonelt ikke har tilbudt utkjøring eller mat man kan ta med hjem, nå gjør det. Det gjør de bedre rustet til å lande på begge beina når epidemien er over.

HOLDER AVSTAND: Restauranten er stengt for bespisning, men kunder kan komme innom for å hente take away. Key account manager Emil Veimoen er glad for å se at Roger Uttakleiv og Goi Khantakeeree på Gois holder drifta gående. 

 

Etterspørselen tar seg opp

Fra Kokkens Mat på Seljestad meldes det også om suksess. Her er det jevnt tilsig av kunder som både vil kjøpe ferdige lunsjretter fra varmdisken, og kunder som vil kjøpe norske ferskvarer.

- Kampanjen har nok hjulpet på, ja. Det har vært godt med trøkk i butikken, så det er ingen tvil om at markedsføring nytter, sier Roy Erik Pedersen.

I 26 år har han drevet Kokkens Mat. Der har han sju ansatte, men på grunn av korona-epidemien har han vært nødt til å permittere tre av disse. Nå er etterspørselen i disken i ferd med å ta seg opp igjen, og Pedersen kommer snart til å kalle tilbake permittert arbeidskraft.

- Noen kunder har trodd at vi ikke har hatt åpent, men når de ser i annonser og på nett at vi er her så kommer de. Markedsføring har alt å si. Det er klart – vil du grave deg ned, så må du jo bare gjøre det, men det har ikke jeg tenkt til å gjøre. Vi skal være her og vi skal stå på for kundene våre, sier Pedersen.


Når nye kunder med bred annonsering

Hos Roger og Goi på Gois har man registrert en økning i kundegruppa etter «Spis ute hjemme».

- Når vi annonserer bredt, med synlighet i avisa på papir og nett – og ikke bare gjennom sosiale medier – merker vi at nye folk kommer til oss. Vi når bredere ut og når flere enn ellers, sier Roger Uttakleiv.

TRAVELT PÅ KJØKKENET: Goi Khantakeeree Uttakleiv har travle dager på kjøkkenet, men savner både kunder og kolleger. – Men sikkerheten kommer først, så vi gleder oss til det igjen er trygt å åpne for normal drift med masse folk i restauranten og på kjøkkenet, sier hun. 

 

Driverne bak Gois tar smitteverntiltakene med det største alvor, og har holdt selve restauranten stengt siden 14. mars. De holder åpent kun for take away og utkjøring.

- Nå som vi har lagt om drifta har vi også kommet opp med nye konsepter. I tillegg til take away og utkjøring, som vi ikke gjorde før, selger vi nå blant annet frosne vårruller som folk kan steike hjemme. Det gjelder å skaffe seg flere bein å stå på, for vi skal være her når korona er over også. Vi har sterk tro på Harstad sentrum, og gleder oss til å være sterkt tilstede her også fremover.


Opplever enorm støtte

Camilla Johansen på Bakerinnen var tidlig ute med å tilby hjemkjøring av bakevarer og andre varer fra sine to kafeer, og har også vært med på «Spis ute hjemme».

- Vi tar alltid forholdsregler og følger de retningslinjene som er gitt fra staten. Med det i bunnen, prøver vi å se det beste i situasjonen og jobbe fram en plan B, C og D. Vi har kjørt ut varer til et stort område, og vi opplever at kundene har vært utrolig flinke til å støtte oss. Vi har opplevd en utrolig lojalitet og patriotisme, sier Johansen.

Å kjøre ut varer er ikke noe Bakerinnen har drevet med tidligere, men den endrede situasjonen i samfunnet gjorde at Johansen og hennes ansatte kastet seg rundt og kom opp med dette som et alternativ. Det har blitt tatt godt imot.

- Vi ser at folk rett og slett er ekstra snille med hverandre i denne tida. Det er veldig artig å få levere bakevarer på trappa til folk som ikke vet at vi kommer. Ofte er det familievenner, unger og andre som har lagt inn bestillinger for å glede andre. Det er så koselig for oss og det har gitt oss mage hyggelige opplevelser, sier Johansen.

Selv om det ikke har vært bare enkelt, har hun klart å holde begge sine kafeer åpne også de siste ukene, selvsagt i tråd med gjeldende retningslinjer for renhold og sosial distanse.

- Vi er midt inne i ei veldig rar og trist tid, men samtidig er det fint å se hvor flinke kundene er til å støtte opp om lokal handel.

TILPASNINGSDYKTIG: Camilla Johansen skryter av sine ansatte på Bakerinnens to filialer. De har kastet seg rundt og omstilt seg for nye tider. 

 

Disse er med på «Spis ute hjemme»:

  • Ming
  • Kokkens mat
  • Bakerinnen
  • Gois
  • Torbjørns catering
  • Osen
  • Mix Stopp
  • Joker Matrix
  • Dolly Dimple's

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Harstad Tidendes redaksjon, men av Harstad Tidendes markedsavdeling.

Harstad Tidende er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på ht.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.