HT Media
Gå til

- Slik skal vi løfte lokale butikker

Når du velger å handle lokalt, velger lokale leverandører og velger lokale samarbeidspartnere er du med på å skape en levende by.

Så snart samfunnet igjen nærmer seg en normalsituasjon, kommer Harstad Tidende, i samarbeid med blant annet Sulland, til å lansere «Handle i Harstad». Konseptet skal bidra til å framsnakke viktigheten av å velge å handle lokalt, velge lokale leverandører og lokale samarbeidspartnere.

- Vi gjør dette for å bevare lokale arbeidsplasser og en levende by med varierte tilbud, sier Ramona Hegrenes.

ÅPENT FOR FLERE: En rekke av byens forretninger har allerede takket ja til å være med på kampanjen. Nå håper Ramona Hegrenes og Bård Sørensen at enda flere kjenner sin besøkelsestid. 

 

Hun er markedsdirektør i HT Media, og ser nå stort fram til å kunne komme i gang med kampanjen. Det skjer nemlig først når myndighetene har opphevet restriksjonene for sosial avstand, og man kan ferdes på butikker som normalt.

Bevisste handlevalg

HT Media har jobbet med «Handle i Harstad»-konseptet over tid, og spesielt i lys av korona-situasjonen er det tydelig at det er viktig å støtte lokal handel. Konseptet er utviklet i Polaris Media.

- Det er viktig å ha bevisste holdninger til valgene våre, og hva konsekvensen er hvis vi i større grad handler våre produkter fra for eksempel utenlandske nettbutikker. Da vil lokale butikker – ikke bare nisjebutikkene, men også større kjeder og kjøpesentre – bli borte, sier Hegrenes.

Næringslivet i Harstad er med på laget, og i samarbeid med HT Media skal man på ulike måter forsøke å bidra til at folk i enda større grad tar bevisste handelsvalg for fremtiden.

- HANDLE LOKALT: - Hvis man vil ha de lokale butikkene i morgen, må man handle der i dag. Vi har alle et ansvar for å bevare tilbud og arbeidsplasser i byen, mener Bård Sørensen i Sulland Harstad. 

 

- Forbrukerne bestemmer sine fremtidige handlemuligheter med hvor de legger igjen sine penger i dag, og vi må bestemme hvilke lokalsamfunn, byliv og muligheter vi vil ha lokalt, sier Bård Sørensen, daglig leder på Sulland Harstad.

Skal lønne seg å handle lokalt

Kort fortalt går kampanjen ut på at kunder oppfordres til å handle i butikkene i Harstad. Ved hvert butikkbesøk kan kundene via en egen app på telefonen scanne en QR-kode i kassa, og med det samle lodd. Man kan også benytte seg av fysiske kuponger, om en ikke ønsker å bruke smarttelefon.

Jo flere lodd, jo større vinnersjanse under premieutdelingene, som det skal være flere av i løpet av året. Her stiller alle de deltakende butikkene med flotte premier.

Hovedpremien skal trekkes mot slutten av året. Da bidrar Sulland Harstad til den gjeveste premien, en Skoda Citigo e iV til fri disposisjon i et helt år.


Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Harstad Tidendes redaksjon, men av Harstad Tidendes markedsavdeling.

Harstad Tidende er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på ht.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.